نقش استرس در ماندگاری ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی  شایع ترین عفونت منتقله از راه جنسی (STI) است و گونه ای متفاوت از سایر ویروس های قابل انتقال از طریق تماس های جنسی مانند  HIV و ویروس تبخال محسوب می شود. پژوهشگران به زنان مبتلا به عفونت پاپیلومای انسانی  توصیه می کنند که کاهش استرس ممکن است عفونت را از بین ببرد ولی نوشیدن الکل و یا کشیدن سیگار ممکن است مانع برطرف کردن کامل عفونت شده و روند درمانی را با شکست رو به رو کند.

زنانی که دارای رفتارهای مقابله ای مخرب، مانند نوشیدن الکل، سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر در هنگام استرس هستند،  بیشتر در معرض خطر احتمال ابتلا به عفونت HPV فعال هستند.

در همین رابطه آنا باربارا موشیکی محقق ارشد این پژوهش و محقق  دپارتمان پزشکی لس آنجلس در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: زنانی که دارای رفتارهای مقابله ای مخرب، مانند نوشیدن الکل، سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر در هنگام استرس هستند،  بیشتر در معرض خطر احتمال ابتلا به عفونت HPV فعال هستند. موشیکی در ادامه توضیحات خود افزود: ما هم چنین دریافتیم ، زنانی که دچار افسردگی بوده یا تصور می کنند استرس زیادی دارند، بیشتر در معرض خطر ماندگاری  HPV قرار دارند. این تیم تحقیقاتی یک گروه متشکل از 333 زن را مورد بررسی قرار داد که دارای سن متوسط 19 سال، در زمان انجام این تحقیق بودند. در طول 11 سال از انجام این تحقیق، آن زنان 28 ساله شده بودند، از شرکت کنندگان خواسته شد تا در مورد مقدار استرس خود، و چگونگی مقابله با استرس در صورت افسردگی، پرسشنامه هایی را را تکمیل کنند. در ادامه ، پاسخ های ارائه شده توسط آن ها مقایسه شد تا مشخص شود که آیا دچار استمرار HPV هستند یا خیر ( بدین معنی که جواب آزمایش ویروس آنها هنوز هم مثبت است) و یا این که آیا عفونت در بدن ان ها برطرف شده است. لازم به توضیح است که بر اساس یافته های پیشین ، عفونت HPV علت اصلی سرطان دهانه رحم محسوب می شود. موشیکی در این رابطه اظهار داشت: عفونت HPV بسیار شایع است ولی فقط تعداد اندکی از عفونت ها که چندین پس سال از عفونت اولیه ادامه دارند، در خطر بروز سرطان دهانه رحم دخیل هستند. این موضوع  نگران کننده است، چرا که بسیاری از این زنان عفونت پایدار خود را در سنین پائین به دست آورده اند.

منبع: thehealthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا