مرگ يكصد سفره ماهي در قشم

سيد محمدهاشم داخته پنجشنبه شب در گفت و گو با ايرنا، افزود: بر اساس اطلاعات و بررسي هاي اوليه به نظر مي رسد كه عامل كشته شدن اين سفره ماهي ها صيد ضمني در اين منطقه باشد.
وي افزود: در اين روش صيادان با قصد صيد يك جانور تورهاي (در زبان محلي ليه) خود را در دريا پهن مي كنند اما آبزيان ديگري نيز در تور ماهيگيران به دام مي افتد.
داخته ادامه داد: با توجه به اينكه سفره ماهي جايگاهي در رژيم غذايي مردم جزيره قشم ندارد و شركت هاي پودر ماهي نيز از اين جانوران استفاده نمي كند، لاشه اين سفره ماهي ها در كنار ساحل رها شده است.
مدير حفاظت محيط زيست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: سفره ماهي ها همچون كوسه ها براي تنفس در آب، نياز به حركت دارند و به دام افتادن اين جانوران دريايي در تور ماهيگيران مي تواند منجر به مرگ آنها شود.
وي تاكيد كرد: اگر جانوران دريايي ديگري همچون ماهي، ميگو و خرچنگ نيز در كنار اين سفره ماهي ها كشف مي شد احتمال وجود آلودگي در دريا وجود مي داشت كه با توجه به بررسي هاي اوليه اين احتمال از بين رفته است.
جزيره قشم با حدود 117 هزار نفر جمعيت و يك هزار و 500 كيلومتر مربع وسعت، شامل 135 كيلومتر طول و عرض متوسط 14 كيلومتر در جنوب كشور و در ميان آب هاي نيلگون خليج فارس واقع شده و به تنهايي از 22 كشور جهان بزرگتر است. 
در اين جزيره پهناور مي توان علاوه بر شناسايي 245 گونه از 509 گونه پرندگان كشف شده در ايران، جانوران و پستانداران دريايي همچون دلفين ها و گونه هاي بسيار نادر و در معرض انقراضي همچون لاك پشت هاي سبز و پوزه عقابي را مشاهده كرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا