مطالعه بخش های داخلی و ناشناخته اهرام مصر

این فن آوری های نوین برای نخستین بار در علم باستان شناسی در این سطح برای مطالعه بخش های داخلی هرم خمیده استفاده شده است. هرم خمیده ، یک بنای تاریخی 4 هزار و پانصد ساله است که به دلیل خمیده بودن نیمه بالایی به این نام مشهور شده است. به گفته محققان، که نتایج تحقیقات خود را در قاهره در روز سه شنبه به خالد انانی، وزیر آثار باستانی مصر و ممدوح الدماتی وزیر سابق ارائه کردند، نتیجه این مطالعات عالی بوده  و آن ها توانستند داخل این اثر تاریخی را با اشعه X نشان دهند.

این پروژه با استفاده از ترکیبی از فن آوری های نوین از جمله ترموگرافی مادون قرمز، رادیوگرافی موآن، و بازسازی سه بعدی به درک بهتر این اثر تاریخی و احتمالا شناسایی حضور ساختارهای داخلی ناشناخته و حفره ها در آن می پردازد.

این فن آوری بر پایه ذراتی کیهان ویژه ای به نام موان شکل گرفته است که به طور دائم و طبیعی بر زمین باریده و  قادر به نفوذ بسیار عمیق در هر نوع ماده ای است. این اولین مورد از بررسی داخلی یکی از هرم های چهارگانه است، پروژه ای که اسکن اهرام نام گرفته و توسط تیمی از دانشکده دانشگاه مهندسی قاهره و سازمان غیر انتفاعی میراث، نوآوری و حفاظت مستقر در پاریس و تحت نظارت مستقیم وزارت آثار باستانی مصر انجام می شود.

بر اساس گزارش های رسمی ؛ برنامه ریزی انجام این پروژه به یک سال قبل باز می گردد، این پروژه با استفاده از ترکیبی از فن آوری های نوین از جمله ترموگرافی مادون قرمز، رادیوگرافی موآن، و بازسازی سه بعدی به درک بهتر این اثر تاریخی و احتمالا شناسایی حضور ساختارهای داخلی ناشناخته و حفره ها در آن می پردازد. این هرم در گورستان سلطنتی دهشور،  در حدود 25 کیلومتری جنوب قاهره واقع شده، هرم خمیده تحت پادشاهی فرعون سنفرو (حدود 2هزار و ششصد سال قبل از میلاد) ساخته شده است. پس از ساخت نسل ها هرم پله ای، این اولین هرم با نمای صاف در معماری مصر باستان محسوب می شود.

این بنا دارای دو ورودی است، یکی در سمت شمال ودیگری در سمت غرب. این ورودی ها به دو دالان باز می شوند که به دو تالار تدفین که یکی در بالای دیگری قرار دارد، منتهی می شوند. این گونه به نظر می رسید که  فرعون سنفرو در بخش کشف نشده ای از داخل هرم مدفون است، اما فن آوری های نوآورانه این فرضیه را رد می کند. طی عملیات اسکن هیچ اتاق اضافی در اندازه اتاق فوقانی یا فراتر از آن در محدوده پوشش داده شده توسط اشعه ایکس، پیدا نشد. مهدی طیوبی، معاون مدیر پروژه اسکن اهرام با همکاری هانی هلال، استاد دانشکده مهندسی دانشگاه قاهره و وزیر سابق پژوهش و آموزش عالی مصر در این مطالعات نظارت مستقیم داشتند. مهدی طیوبی در این رابطه اعلام کرد :  پروژه فوق الذکر ، در واقع دستیابی به یک موفقیت علمی است که اصول کارآیی اشعه ایکس اعمال شده در اهرام مصر را تایید می کند. این عملیات راه را برای تحقیقات جدید باز خواهد کرد.

گفتنی است عملیات فوق ، چهار ماه پیش و به سرپرستی کونیهیرو موریشیما، از پژوهشگران موسسه تحقیقات پیشرفته دانشگاه ناگویا، ژاپن آغاز شده بود ، وی برای دسترسی به نتیجه بهتر ، 40 صفحه تشخیص دهنده موآن در را داخل تالار پایینی هرم خمیده نصب کرد که سطحی در حدود 10 فوت مربع از تالار پایینی هرم را تحت پوشش قرار می داد. این صفحات شامل دو غشای نازک امولسیون که حساس به موان هایی که به طور مداوم به سطح زمین باریده می شوند، هستند. این امواج از لایه های بالایی جو به سطح زمین باریده می شوند.

منبع: discovery

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا