تربیت انسان‌های توسعه یافته ، رسالت اصلی مجموعه‌های آموزش عالی

 دکتر کارن ابری‌نیا در حاشیه افتتاح ساختمان جدید موسسه آموزش عالی شاندیز با بیان این مطلب اظهار کرد: وزارت علوم در دوره جدید، سیاست حمایت از بخش غیردولتی در آموزش عالی را پیش گرفته است. با توجه به شرایط موجود که توسعه کمی توازن را به هم زده، ما در وزارت‌خانه سعی در حمایت از موسسات غیردولتی داریم.

وی ادامه داد: اغلب این موسسات از اساتید برجسته دانشگاه‌ها به عنوان عضو هیات موسس بهره می‌برند. باید توجه داشت که فعالیت در حوزه آموزش عالی بسیار پرهزینه است چراکه مراکز آموزش عالی باید کیفیت بالایی در خدمات خود ارایه دهند.

ابری‌نیا با بیان اینکه ما در وزارت علوم به دنبال ارتقای کیفیت موسسات آموزش عالی هستیم، تصریح کرد: این ارتقای کیفیت در بخش‌های تجهیزات و امکانات، فضای فیزیکی و هیات علمی و نیروی انسانی متمرکز است. این درست است که در حال حاضر استخدام عضو هیات علمی بسیار هزینه‌بر بوده و افق آینده نیز مشخص نیست اما باید در این مسیر نیز گام برداشت.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که موسسات آموزش عالی از کادر علمی، آموزشی و اجرایی سطح بالایی بهره‌مند باشند و بخش خصوصی در آموزش عالی به عنوان بزرگترین بخش و فعال این حوزه به‌شمار آید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برآوردها نمایان‌گر کیفیت بهتر بخش دولتی نسبت به بخش خصوصی است، گفت: اما در بخش دولتی هزینه‌ها سه تا پنج برابر بخش خصوصی بوده و بخش دولتی به چابکی بخش خصوصی در حوزه آموزش عالی نیست.

ابری‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کارکردهای آموزش عالی در دنیا خاطرنشان کرد: در گذشته کارکرد آموزش عالی این بود که افراد پس از گذراندن مقاطع مختلف تحصیلی با اخذ مدرک به عنوان استاد دانشگاه به فعالیت خود ادامه می‌دادند اما باید توجه داشت که هدف اصلی آموزش عالی این نبوده و باید از مدرک‌گرایی فاصله گرفت.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: آموزش عالی باید نیروی انسانی برای جامعه تقویت کند. کارکرد دیگری که برای آموزش عالی در نظر گرفته شده تربیت نیروهای کارآفرین است و انتظاری که از دانشگاه‌ها می‌رود هم این است که خروجی آن‌ها منجر به ایجاد شغل شود.

وی با بیان اینکه اگر موسسات آموزش عالی ذهن آماده تولید کنند، در ابعاد انسانی توسعه خواهیم یافت، عنوان کرد: فارغ‌التحصیل دانشگاهی ما باید بتواند مسائل را شناسایی، تحلیل و راه‌حل‌یابی کند. ما اگر این روش را داشته باشیم، ذهن‌های آماده خواهند توانست کارآفرینی کنند.

ابری‌نیا با تاکید بر توجه به برنامه‌های علمی، فرهنگی و معنوی در دانشگاه‌ها، آنها را یکی دیگر از راه‌های تربیت ذهن خلاق دانست و گفت: باید دانشجو به گونه‌ای تربیت شود تا هنگامی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد، آمادگی برخورد با مسائل اجتماعی مختلف را داشته و نقادانه با آن برخورد کند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به کرسی‌های آزاداندیشی، آن را یکی از راهکارهای توسعه تفکر نقادانه توصیف و اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تاکید بسیاری دارند. یکی از جنبه‌های مهم برگزاری این کرسی‌ها این است که افراد هر سخنی را قبول نکرده و آن را نقد کنند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا