نگاهی به مراکز فرهنگی و هنری شهر پراگ

پراگ پایتخت و بزرگترین شهر  جمهوری نسبتا تازه تاسیس  چک است . نام پراگ در ایران برای قشر کتابخوان ایرانی نامی شناخته شده است زیرا این شهر محل تولد و زندگی دو نویسنده مشهور اهل چک یعنی فرانتس کافکا و میلان کوندرا است که تقریبا تمام آثارشان به فارسی ترجمه شده است.  این شهر از نظر جغرافیایی در شمال شرقی این کشور چک و در حاشیه رود ولتاوا واقع شده و نام شهر نیز به نوعی از همین رود الهام گرفته شده است ، زیرا پراگ در زبان اسلاویک باستان به معنای گدار یا محل کم عمق رودخانه است.

پراگ را می توان یکی از مراکز فرهنگی اروپا دانست که همه ساله میزبان رویدادهای فرهنگی بسیاری است و از  آن گذشته تئاتر ها و نمایش ها و جشنواره های تئاتر پراگ را می توان از مشهورترین و پر طرفدارترین های اروپا دانست. این شهر همچنین محل تولد و زندگی دو نویسنده مشهور اهل چک یعنی فرانتس کافکا و میلان کوندرا است که تقریبا تمام آثارشان به فارسی ترجمه شده است.

بر اساس آمارهای جهانی ، پراگ  ششمین شهر توریستی اروپا پس از لندن ، پاریس ، رم ، مادرید و برلین است . پراگ را می توان یکی از مراکز فرهنگی اروپا دانست که همه ساله میزبان رویدادهای فرهنگی بسیاری است و از  آن گذشته تئاتر ها و نمایش ها و جشنواره های تئاتر پراگ را می توان از مشهورترین و پر طرفدارترین های اروپا دانست. از مهمترین فستیوال ها و جشنواره های پراگ می توان به فستیوال موسیقی بهاره ، روز فرهنگ مردم و فستیوال کریسمس نام برد .

پراگ شهری بزرگ با جاذبه های فراوان توریستی ،قلعه ها ، پل ها ، موزه ها و گالری های هنری ، مراکز خرید و  رستوران های متعددی بوده   و شبهای این شهر بسیار زیبا و زنده و پر چنب و جوش است .  

بافت تاریخی و باستانی شهر شامل  تعداد زیادی بناهای تاریخی و آثار باستانی است . مهمترین اثر باستانی این بخش ، برج بزرگ ساعت یا ساعت نجومی است . کلیسای تاین نیز با معماری اصیل سبک گوتیک خود در این بخش از شهر قرار دارد . علاقه مندان به هنر نیز در بخش قدیمی شهر می توانند به تئاتر ایالتی بروند . جالب است که بدانید که اپرای دن ژیووانی موتزارت برای اولین بار در این محل اجرا شد . کلیسای سنت جیمز ، کلیسای بانوی ما و سالن قدیمی شهر از دیگر دیدنی های بافت تاریخی شهر هستند .

بیشتر مراکز خرید و فروشگاه های پراگ را می توانید در بخش مدرن و جدید از شهر پیدا کنید . معروفترین میدان این بخش از شهر میدان ونکسلاس است که با پلان مربع شکل خود مرکز بزرگ تجاری محسوب شده و تعداد زیادی غرفه ، مغازه و رستوران و کافه در آن قرار دارد . موزه ملی چک نیز در  این میدان قرار دارد . از دیگر دیدنی های این بخش شهر می توان به برج هانری اشاره نمود .

بخش موسوم به شهر کوچک پراگ در سوی دیگر رود ولتاوا  قرار داشته و در مسیر قلعه قرار دارد . این قسمت از شهر دارای خیابان های زیبا و کلیساهای متعددی است که از آن بین می توان به کلیسای سنت نیکولاس اشاره نمود .

پراگ شهری است که در بین اهالی اروپای مرکزی به نام شهر مناسب برای پیاده روی شناخته می شود .  نوع شهرسازی و خیابان های پراگ به شما این اجازه را می دهد بخش های مختلف شهر را به صورت پیاده طی کنید . شما به راحتی می توانید به صورت پیاده از میدان ونکسلاس به میدان قدیمی شهر رفته یا از مرکز شهر به پل چارلز بروید .

آثار تاریخی پراگ

قلعه پراگ ( بزرگترین قلعه باستانی در جهان ) :

این قلعه بر اساس کتاب رکوردهای گینس ، به عنوان بزرگترین قلعه باستانی جهان معرفی شده است . این قلعه که مشرف به شهر ساخته شده است نمایی بسیار زیبا به شهر داده و خود نیز دارای چشم اندازی بسیار زیباست که بیننده می تواند از فراز آن تمام شهر را ببیند . گردشگران می توانند علاوه بر دیدن قلعه ، از سایر دیدنی های  قلعه مانند گالری تصاویر بازدید کنند . یکی از جالب ترین بخش های این بازدید ؛ دیدن سربازان گارد ریاست جمهوری و تشریفات تغییر پست آن ها است .

پل چارلز :

این پل بخش قدیمی شهر را به بخش کوچک شهر متصل می کند . قدمت پل به قرن چهاردم میلادی یعنی جیزی حدود هفتصد سال پیش می رسد . این پل یکی از زیبا ترین آثار معماری پراگ محسوب شده و در طول روز  یکی از شلوغ ترین  بازارهای شهر در آن برپا می شود . در این بازار علاوه بر عرضه کالاهای گوناگون ، شما می توانید به صورت مستقیم آثار هنری مانند جواهرات ، نقاشی و … را از هنرمندان خالق آن ها خریداری نمائید .

موزه کافکا :

 این موزه برای دوستداران ادبیات و به ویژه علاقه مندان ادبیات قرن بیستم اروپا بسیار دیدنی  خواهد بود این موزه در خانه و محل زندگی کافکا نویسنده مشهور این کشور و خالق آثار معروفی چون مسخ و محاکمه بر پا شده و آثار و دستنوشته هایی از وی در این محل نگهداری می شود.

 ساختمان فرد و گینجر ،موزه موتزارت ، گالری داکس ، باغ وحش فیل های پراگ ، موزه هنر های زیبای پراگ، قصر لوبکوویچز  و موزه هنرهای نوین از دیگر دیدنی های پراگ به شمار می آیند .

گردآوری و ترجمه گزارش : احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. پراگ واقعا شهر فوق العاده ای برای سفر هستش ، مخصوصا در بهار

    با اینکه چند دفعه رفتم پراگ ، ولی هنوز دلم میخواد برم
    من از سایت نت تور ، تور پراگ پیدا کردم ، دوستان اگر خواستن برن ، نت تور رو با تور پراگ بهشون پیشنهاد میکنم :

    https://net-tours.net/category/تور-جمهوری-چک/تور-پراگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا