حمایت دولت از طرح های علمی در عرصه بین المللی

وحید احمدی روز چهارشنبه در هشتمین همایش كاربران چشمه نور ایران در پارك علم و فناوری قزوین، افزود: حضور محققان از كشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، آلمان و تركیه در این دوره از همایش بسیار ارزشمند و نشانگر آن است كه در مرحله قابل قبول از ارتباطات بین المللی قرار داریم.
وی اظهاركرد: در دنیای كنونی ، روش تحقیقات منفرد تاثیر چندانی ندارد و دنیا به سمت تحقیقات جمعی و شبكه ای ملی و بین المللی سوق یافته است.
احمدی ادامه داد: برای اثرگذاری بین المللی نمی توان انفرادی كار كرد و این روش تنها شاید در قالب نوشتن مقاله یا كتاب كاربرد داشته باشد.
وی ، طرح شتابگر ملی را از مهم ترین و اثرگذارترین طرح های تحقیقاتی و علمی كشور دانست و گفت: این طرح هم با این رویكرد شبكه ای و بین المللی مورد تایید مجموعه سیاستگذاران كشور است و دولت و مجلس برای تاثیرگذاری در صحنه بین المللی از این رویكرد حمایت می كنند.
معاون وزیر علوم یادآور شد: این طرح هم از لحاظ تقویت ارتباطات بین المللی و هم شبكه سازی و تقویت ارتباط متخصصان داخلی از اهمیت ویژه برخوردار است.
احمدی خاطرنشان كرد: با گشایش فضای دیپلماسی و تقویت روابط بین المللی، ایران اكنون شرایط خوبی برای حضور در صحنه های علمی دنیا دارد و مراكز مهم علمی از این حضور استقبال می كنند.
وی با اشاره به جایگاه علمی ایران در منطقه و جهان گفت: دولت نیز با وجود تمام مشكلات اعتباری، با اراده محكم به دنبال پیشبرد این مسیر است.
احمدی، بین رشته ای بودن را از ویژگی های مهم طرح شتابگر ملی ایران دانست و افزود: تحقیقات بین رشته ای امروزه پلكان مهم رشد علمی در دنیاست و در كشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته است، چرا كه این روش تحقیقات می تواند شبكه ای از دانش ها و محققان را گرد هم آورد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برنامه اصلی ما تربیت محققان توانمندی است كه بتوانند از این فضا استفاده و با ارتباطات داخلی و بین المللی، توانمندی قابل قبول و قابل اتكایی برای كشور فراهم كنند.
در طرح شتابگر ملی كه قرار است در قزوین اجرا شود، تشعشعات مختلف هسته ای كه دارای كاربردهای علمی متعدد است، برای انجام طرح های تحقیقاتی، علمی و اكتشافات توسط دانشمندان و متخصصان در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
‏به گزارش ایرنا , این طرح كه یك آزمایشگاه بزرگ علمی محسوب می شود، در حوزه های مختلف علمی از جمله پزشكی، فیزیك، شیمی، الكترونیك، داروسازی و كشاورزی دارای كاربرد خواهد بود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا