اثرات منفی کمبود خواب روی سوخت و ساز بدن

یک مطالعه جدید، نشان داده است که کاهش 30 دقیقه از خواب در هر روز می‌تواند روی وزن و متابولیسم بدن تاثیر منفی داشته باشد. در حالی که مطالعات قبلی نشان داده‌اند که خواب کوتاه مدت با چاقی و دیابت ارتباط دارد، یافته های این مطالعه جدید حاکی از آن است که حتی 30 دقیقه کاهش خواب می‌تواند اثرات قابل توجهی بر چاقی و مقاومت در برابر انسولین داشته باشد.

مردم معمولا در طول روزهای هفته به دلیل تعهدات شغلی و اجتماعی کمبود خواب را تجربه می‌کنند و این موضوع در تعطیلات آخر هفته بیشتر هم می شود. این کمبود خواب می‌تواند سبب اختلال متابولیکی و در نتیجه منجر به ابتلا به دیابت نوع 2 یا حتی تشدید پیشرفت این بیماری شود.

کمبود خواب در جوامع پیشرفته گستردگی بیشتری دارد، با این حال پژوهشگران در کمتر از یک دهه پیش پیامدهای منفی آن بر سوخت و ساز بدن را شناسایی کردند. این یافته ها نشان می دهد که اجتناب از کمبود خواب، مزایای مثبتی برای اندازه دور کمر و نیز سوخت و ساز بدن و همچنین روی کاهش وزن و دیابت دارد.

به منظور این تحقیق، پژوهشگران 522 داوطلب که به تازگی بیماری دیابت در آنها تشخیص داده شده بود را مورد مطالعه قرار داده و به طور تصادفی آنها را در سه گروه قرار دادند: مراقبت معمولی، فعالیت بدنی و فعالیت بدنی در کنار رژیم غذایی.

شرکت کنندگان می‌بایست طی 7 روز میزان خواب و کمبود خواب خود را محاسبه می‌کردند. در شروع کار، پژوهشگران قد و وزن آنها را برای تعیین وضعیت چاقی و اندازه دور کمرشان را برای تعیین چاقی شکمی ثبت کرده و نمونه خون آنها را برای تعیین میزان حساسیت به انسولین تجزیه و تحلیل کردند.

از ابتدای کار، مقایسه بین افراد شرکت کننده نشان داد کسانی که مشکل کمبود خواب داشتند نسبت به بقیه 72% احتمال چاقی بیشتری داشتند. در یک دوره 6 ماهه کمبود خواب روزانه به طور قابل توجهی با چاقی و مقاومت نسبت به انسولین همراه بود. سرانجام، بعد از 12 ماه به ازای هر 30 دقیقه کاهش خواب در هر روز، خطر چاقی و مقاومت نسبت به انسولین به ترتیب 17 و 39 درصد افزایش یافته بود.

پژوهشگران توصیه می‌کنند تمهیداتی که قرار است در آینده برای کند یا معکوس کردن روند پیشرفت بیماری های متابولیکی، طراحی شود باید تمام عوامل موثر بر عملکرد متابولیک بدن – از جمله خواب – را نیز مد نظر قرار دهد. با نگاهی به پژوهش های آینده، خواب مطلوب و آموزش در کنار هم می‌توانند جزء کلیدی از آزمایشات آینده در کنترل بیماریهای متابولیکی باشند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا