بیست شهر برتر استارتاپی دنیا

با وجود اینکه شاید سیلیکون ولی، بزرگ‌ترین مرگز تجمع استارتاپ‌های دنیا به شمار برود، اما شهرهای زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که در چند سال اخیر با فراهم کردن زمینه مناسب برای فعالیت استارتاپ‌ها، به مکانی برای رشد آنها بدل شده‌اند.

به تازگی یک شرکت نرم افزاری معروف، گزارشی از اکوسیستم استارتاپی در سراسر دنیا منتشر کرده است. در این گزارش که بر اساس پنج معیار اصلی یعنی عملکرد، سرمایه گذاری، استعداد، دسترسی به بازار و نیز تجربه استارتاپ‌ها تهیه شده، بیست شهر در صدر جدول قرار دارند. بیایید به بررسی این فهرست بپردازیم.

 

20. مونترال- کانادا

تنوع فرهنگی ساکنان این شهر، وجود دانشگاه‌های مهندسی خوب و نیز گروه‌های سرمایه گذاری سبب شده که ایده‌های نوآورانه بتواند در این شهر در قالب استارتاپ شکوفا شود. مونترال 4 دانشگاه مهندسی معروف دارد که روی هم رفته 5 هزار نفر در رشته‌های علوم رایانه هر سال از آنها فارغ التحصیل می‌شوند.

 

19. آمستردام- هلند

با وجود اینکه آمستردام از نظر تعداد و نیز وسعت کاری استارتاپ‌ها به مراتب کوچک‌تر از برلین یا لندن است، اما زیرساختارهای خوب موجود در این شهر سبب شده برخی شرکت‌های قدرتمند در حوزه حمایت از فعالیت شرکت‌های نوپا جذب این شهر شوند که برای نمونه می‌توان به «استارتاپ بوت کمپ» که یک شبکه جهانی از شتابدهنده‌های استارتاپی است اشاره کرد. افزون بر این، «اوبر» (سامانه آنلاین تاکسیرانی) نیز در این شهر شعبه‌ای دارد.

با وجود اینکه شاید سیلیکون ولی، بزرگ‌ترین مرگز تجمع استارتاپ‌های دنیا به شمار برود، اما شهرهای زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که در چند سال اخیر با فراهم کردن زمینه مناسب برای فعالیت استارتاپ‌ها، به مکانی برای رشد آنها بدل شده‌اند.

 

18. ونکوور- کانادا

امروزه ونکوور در سه حوزه طراحی و توسعه نرم افزار، زیست فناوری و نیز سرگرمی پیشتاز است. این در حالی است که اقتصاد این شهر سال‌ها بر پایه استخراج معدن، بهره برداری از جنگل و نیز کشتیرانی استوار بود. از آنجا که قوانین مهاجرت در کانادا به مراتب سهل‌گیرانه‌تر از بسیاری از کشورهای دیگر است، شرکت‌های زیادی در این شهر تاسیس شده‌اند.

 

17. تورنتو- کانادا

با وجود اینکه تورونتو در رتبه بندی سال 2012 رتبه بالایی داشت، اما به خاطر رشد کندی که داشته این بار با 9 پله سقوط در رتبه هفدهم قرار گرفته است. تورنتو مهم‌ترین شهر اقتصادی کانادا است و شاید به خاطر همین دسترسی به منابع مالی بیشتر برای سرمایه گذاری بتواند در آینده به مکانی بهتر برای استارتاپ‌ها بدل شود.

 

16. سیدنی- استرالیا

سیدنی میزبان چند تا از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا نظیر وبسایت معروف freelancer.com است. دو سوم فعالیت‌های استارتاپی سیدنی در خود این شهر روی می‌دهد. عملکرد بالا، سرمایه گذاری خوب و نیز بازار مناسب از اصلی‌ترین شاخصه‌های این شهر برای میزبانی کسب‌و‌کارهای نوپا است.

 

15. بنگلور- هند

سومین شهر پرجمعیت هند امروزه مهم‌ترین شهر استارتاپی این کشور آسیایی به شمار می‌رود. بر اساس آمارها، این شهر در طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است. موفقیت برخی از استارتاپ‌های مستقر در این شهر موجب جذب بالای سرمایه و در نتیجه رونق‌گیری اکوسیستم استارتاپی این شهر شده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی نیز چشم خود را به شرکت‌های نوپای حاضر در این شهر دوخته‌اند.

 

14. اوستین- ایالات متحده

سالهاست که اوستین به خاطر حضور شرکت‌هایی نظیر آی.بی.ام و نیز دل، به عنوان مرکزی برای فعالیت‌های مرتبط با فناوری شناخته می‌شود. با وجود اینکه استعداد و نیروهای انسانی موجود در این شهر نسبت به شهرهای دیگر ایالات متحده اندک است، اما هزینه این نیروها نیز به مراتب پایین‌تر از سایر شهرهاست. گفتنی است در حال حاضر بیش از 100 هزار نیروی کار مرتبط با فناوری در این شهر مشغول به کار هستند.

 

13. مسکو- روسیه

در پایتخت روسیه، استارتاپ‌ها به شکلی رو به جلو در حال پیشرفت هستند. مسکو با داشتن برخی از بهترین مهندسان نرم افزار دنیا توانسته میزبان شرکت‌های موفق زیادی باشد.

مسکو به خاطر داشتن دانشگاه‌هایی بسیار پیشرو، توانسته نیروی انسانی مورد نیاز برای استارتاپ‌های خود را تامین کند. این کشور به خاطر داشتن نیروهای متخصص در زمینه نرم افزار شهرت جهانی دارد.

 

12. سائو پائولو- برزیل

این شهر 20 میلیون نفری، به عنوان یکی از بهترین موقعیت‌ها برای کسب‌و‌کارهای نوپا در آمریکای جنوبی به حساب می‌آید.

سائو پائولو به خاطر گردش مالی بالای 2 میلیارد دلاری در هر روز در فعالیت‌های مختلف اقتصادی، فرصتی مناسب برای جذب سرمایه را در اختیار استارتاپها قرار می‌دهد. با این وجود مواردی نظیر هزینه‌های بالای زندگی و نیز عدم اطمینان سرمایه‌گذاران، از اصلی‌ترین مواردی است که مانع پیشرفت هر چه بیشتر این شهر می‌شود.

 

11. پاریس- فرانسه

پاریس با استفاده از کمک‌های دولتی، یارانه و نیز وام‌های خوب توانسته همچنان رتبه دوازدهم بهترین شهر استارتاپی را در این رده بندی به خود اختصاص دهد. کارآفرینان استارتاپی در پاریس علاقه زیادی به حوزه هوش مصنوعی و نیز مصرف اشتراکی دارند. گفتنی است استارتاپ‌های مستقر در پاریس توجه بسیاری از سرمایه گذاران مطرح جهانی را به خود جلب کرده‌اند.

 

10. سنگاپور

امروزه کشور سنگاپور یکی از بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی جهان به شمار می‌رود. پشتیبانی دولت از استارتاپ‌های محلی سبب شده که این شهر بتواند به مرکزی خوب برای استقرار استارتاپها بدل شود. موقعیت خوب جغرافیایی این کشور و نیز روابط اقتصادی آن با بازارهای پررونق آسیایی موجب می‌شود که استارتاپ‌های مستقر در آن به مشتریانی ثروتمند دسترسی یافته و بتوانند کسب‌و‌کار خود را به خوبی گسترش دهند.

 

9. برلین آلمان

از سال 2010 به این سو، اکوسیستم استارتاپی برلین رشد بسیار زیادی یافت و به این ترتیب بود که این شهر توانست از رتبه پانزدهم در سال 2012 به رتبه نهم دست یابد. پیش بینی می‌شود تا سال 2020، استارتاپ‌ها بتوانند به ایجاد 40 هزار شغل جدید در این شهر بیانجامند.

تجارت الکترونیکی، بازی سازی و نیز فروش آنلاین از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت استارتاپ‌های مستقر در برلین هستند. هزینه پایین زندگی در این شهر از جمله دلایل دیگر موفقیت برلین در زمینه رشد استارتاپ بوده است.

 

8. سیاتل ایالات متحده

شرکت‌هایی نظیر آمازون و نیز مایکروسافت در سیاتل دفتر کار دارند. با وجود اینکه سیاتل جایگاه چهارم خود در سال 2012 را از دست داده، اما این شهر همچنان یکی از بهترین موقعیت‌ها برای استارتاپ‌ها به شمار می‌رود. بر اساس آمارها حدود 12 درصد از شغل‌های جدید ایجاد شده در دو سال اخیر در این شهر به خاطر فعالیت‌های استارتاپی بوده است.

 

7. شیکاگو ایالات متحده

این شهر که در سال 2012 رتبه دهم را داشت توانست این بار به رتبه هفتم جدول دست یابد. بر اساس برخی آمارها بین 1800 تا 3000 استارتاپ فعال در این شهر فعالیت دارد. سیاتل زادگاه چندین استارتاپ بسیار موفق جهانی نظیر «گروپون» بوده است و همین سبب شده که استارتاپ‌های موفق دیگری نیز در این شهر فرصت شکوفایی و رشد بیابند.

 

6. لندن، انگلستان

لندن که در رتبه بندی پیشین این موسسه رتبه هفتم را داشت، این بار به رتبه نخست دست یافت. بر اساس برخی آمارها، استارتاپ‌های مستقر در این شهر، عامل ایجاد 10 هزار شغل در نیمه دوم سال 2015 بوده اند. اکوسیستم استارتاپی لندن به خاطر دسترسی به مشتریان ثروتمند و نیز شرکت‌های قوی، چشم انداز خوب سرمایه‌گذاری و نیز اقدامات موثر دولت در حمایت از کسب‌و‌‌کارهای نوپا، توانسته به رشد خوبی دست یابد.

 

5. تل آویو- فلسطین اشغالی

این شهر به خاطر نزدیکی به یکی از بهترین دانشگاه‌های منطقه از یک سو و نیز وجود نیروی انسانی بین‌المللی متخصص توانسته به جایگاه خوبی در رتبه‌بندی شهرهای میزبان استارتاپ در دنیا دست یابد.

 

4. بوستون ایالت متحده

با وجود اینکه بسیاری از استارتاپ‌های دنیا در زمینه فناوری اطلاعات به فعالیت مشغولند، اما استارتاپ‌های شهر بوستون بیشتر در زمینه علوم زیستی، زیست فناوری و نیز دارو فعالیت دارند و به این ترتیب این شهر به یکی از شهرهای پیشرو در زمینه تجاری سازی محصولات و خدمات در این رشته‌ها بدل شده سات.

این شهر به خاطر داشتن مجموعه‌ای از مربیان و سازمان‌های پشتیبان استارتاپ و نیز یکی از بزرگ‌ترین مراکز شتابدهنده استارتاپی در دنیا شهرت دارد.

 

3. اورنج کانتی لس آنجلس- الایات متحده

دو سامانه معروف «اسنپ چت» و نیز «تیندر» از موفق‌ترین استارتاپ‌های بین‌المللی، در این شهر فعالیت دارند. بر اساس آمارها، این شهر دارای بیش از 200 هزار مهندس در رشته های مختلف است که همگی نیروی انسانی بسیار مستعدی برای استارتاپ‌ها به شمار می‌روند.

 

2. نیویورک- ایالات متحده

نیویورک توانست از جایگاه پنجم در رتبه بندی قبلی به رتبه دوم در سال 2015 دست یابد. یکی از دلایل موفقیت این شهر در زمینه فعالیت‌های استارتاپی این سات که بسیاری از شرکت‌های موفق دنیا شعبه‌ای در نیویورک دارند. برای نمونه بسیاری از محصولات و خدمات شرکت‌های بین‌المللی از طریق دفاتر فروش در این شهر به فروش می‌رسد. به همین دلیل نیویورک توانسته پایگاهی خوب برای رشد و رونق استارتاپ‌ها فراهم سازد.

 

1. سیلیکون ولی- ایالات متحده

سیلیکون ولی همچنان به عنوان اصلی‌ترین شهر برای فعالیت‌های استارتاپی در دنیا مطرح است. بیش از نیمی از استارتاپ‌های فعال در این شهر توسط مهاجران تاسیس می‌شود و 70 درصد از مهندسان شاغل در این استارتاپ‌ها نیز مهاجر هستند.

این شهر به خاطر داشتن بین 14 تا 19 هزار استارتاپ و نیز 1.7 تا 2.2 میلیون نفر نیروی انسانی ماهر در دنیا از نظر فعالیت‌های استارتاپی پیشتاز است. گفتنی است شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل، مایکروسافت و اپل در همین منطقه رشد کردند. 

 

ترجمه: صالح سپهری فر

منبع: techinsider

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا