همکاری با شرکتهای دانش‌بنیان در جهت تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی

رییس پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری که امروز(دوشنبه) در این پژوهشگاه برگزار شد، از تصویب برنامه استراتژیک ده ساله این پژوهشگاه خبر داد و گفت: بر اساس این برنامه‌ها 95 درصد از پروژه‌های اجرا شده در این پژوهشگاه متقاضی محور بوده که عمده متقاضیان پروژه‌های ما نیز از بخش‌های صنعتی بوده‌اند.

کاتوزیان از تدوین راهبرد 10 ساله و برنامه استراتژیک برای این پژوهشگاه خبر داد و یادآور شد: این برنامه استراتژیک به تصویب هیات امنای پژوهشگاه رسیده که شامل برنامه‌های راهبردی در حوزه‌های بالادستی، پایین دستی و محیط زیست و انرژی است.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت، توسعه فناوری با رویکرد تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی را از جمله مهمترین برنامه راهبردی این پژوهشگاه ذکر کرد و ادامه داد: برای این منظور شرکتهای دانش‌بنیان در پژوهشگاه نفت ایجاد شده است و پژوهشگاه صنعت نفت نیز با این شرکتهای دانش‌بنیان و سایر شرکتهای دیگر در جهت تجاری سازی دستاوردها همکاری دارد.

وی با تاکید بر این که این پژوهشگاه از شرایط ایده‌آل دور است، که این پژوهشگاه با هدف‌گذاری‌های تعیین شده باید به نقطه ایده‌آل دست یابد، گفت: برای دستیابی به این هدف تغییراتی در ساختار پژوهشگاه انجام شد؛ به گونه‌ای که برای چابک سازی، بخش ستادی پژوهشگاه کوچک شد، ضمن آن که بخش‌های تحقیقاتی، پژوهشی، آزمایشگاهی و بخش‌های مطالعاتی تقویت شدند.

کاتوزیان با اشاره به مهمترین فعالیتهای انجام شده در پژوهشگاه در دو سال اخیر یادآور شد: قراردادهای پژوهشی این پژوهشگاه در سال 92 حدود 100 میلیارد تومان و تعداد آن 31 قرارداد بوده است.

وی با بیان این که تعداد قراردادهای منعقد شده در سال 93 نسبت به سال 92، 62 درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: تعداد پروژ‌ه‌های انجام شده در سال 93 نسبت به سال 92 از 31 قرارداد به 62 قرارداد رسیده است.

کاتوزیان با بیان این که تعداد قراردادهای منعقد شده در سال 94، 14 درصد رشد داشته است، تصریح کرد: به طور کلی حجم مالی قراردادها دو برابر شده است و از لحاظ تعداد پروژه‌ها نیز سه برابر رشد داشته‌ایم.

 

سنجش کیفیت بنزین در آزمایشگاه پژوهشگاه صنعت نفت

امیرعباس حسینی امروز معاون فناوری و روابط بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت نیز در ادامه به همکاری های بین المللی صنعت نفت در بخش پژوهش پرداخت و گفت: پژوهشگاه در بخش بالادستی صنعت نفت با دانشگاه‌ها و موسسه های علمی پژوهشی در بخش نفت و گاز همکاری هایی انجام داد.

وی افزود: برای توسعه میدان های آزادگان و اهواز و ازدیاد برداشت از میدان نفتی یادآوران با شرکت های بین المللی مذاکره و همکاری هایی انجام شده و قرار است با دانشگاه های فرانسوی برای ازدیاد برداشت و توسعه میدان نفتی اهواز مشارکت صورت گیرد که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد.

حسینی گفت: یک شرکت کانادایی نیز برای ساخت تاسیسات نمک زدایی همکاری خواهد کرد که قرارداد همکاری با شرکت یادشده، به زودی امضا می شود.

وی درباره تولید بنزین در پتروشیمی بندرامام افزود: بنزینی که اکنون در این واحد پتروشیمی تولید می شود، دارای استانداردهای لازم است، اما نیاز به اصلاحات دارد.

این مقام صنعت نفت گفت: فرایند تولید بنزین در پالایشگاه با پتروشیمی متفاوت است و پژوهشگاه صنعت نفت، اصلاحات مورد نیاز را به پتروشیمی بندرامام ارایه داده است.

وی اظهار کرد: سنجش کیفیت بنزین در آزمایشگاه پژوهشگاه صنعت نفت براساس شاخص های استاندارد از نمونه های بنزین وارداتی و داخلی صورت می گیرد و با اندازه گیری لازم، مورد ارزیابی است.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا