كارگاه بين المللي شبكه انتقال فناوري در تهران آغازبه كار كرد

به گزارش روابط عمومي معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري، فن‌بازار ملي ايران كه به‌عنوان نماينده جمهوري اسلامي ايران در شبكه تبادل و انتقال فناوري كشورهاي عضو گروه دي-هشت نيز فعاليت مي‌كند، اين كارگاه سه روزه را در قالب برنامه اجرايي سال 2016 در پارك فناوري پرديس برگزار مي‌كند.
در مراسم آغازبه كار اين كارگاه بين المللي، علي مرتضي بيرنگ، معاون امور بين‌الملل و تبادل فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، با ابراز اميدواري براي پيشرف و ترقي كشورهاي عضو به موجب برگزاري اين كارگاه، گفت: دولت جمهوري اسلامي ايران هرگونه حمايتي را از اينگونه پيشرفت‌ها انجام مي دهد.
وي بيان كرد: اميدوارم برگزاري اين رويداد و رويدادهاي مشابه منجر به افزايش دانش و تخصص كشورها در اين زمينه شده و زمينه‌ساز انتقال و تبادل فناوري بين كشورهاي اسلامي باشد.
بيرنگ خاطر اظهاركرد: جمهوري اسلامي ايران به عنوان دبيرخانه اين شبكه همواره از مناسبات و تعاملات فناورانه با كشورهاي اسلامي استقبال كرده و حجم روابط خارجي و تعاملات اقتصادي و فناورانه ايران با كشورهاي ديگر پس از توافق با كشورهاي 1 5 به سرعت در حال افزايش است و كشورها و شركت‌هاي چند مليتي بزرگي براي حضور در ايران و سرمايه گذاري در حوزه فناوري اعلام آمادگي كرده‌اند.
وي افزود: البته جمهوري اسلامي ايران در طول دوران تحريم نيز دست از كار نكشيده با جديت و تلاش فراوان به توسعه علمي و فناوري خود پرداخته و دستاوردهاي چشمگيري را در زمينه‌هاي مختلف فناوري بدست آورده است، دانشمندان و متخصصين ايران، در دانشگاه‌ها، آزمايشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارك‌هاي علم و فناوري مشغول فعاليت‌هاي علمي و تحقيقاتي و توسعه فناوري هستند، براي مثال در حال حاضرجمهوري اسلامي ايران ، رتبه 7 را در حوزه نانو فناوري، و رتبه 21 در حوزه بيوتكنولوژي را داراست و سرعت رشد علمي ايران بسيار چشمگير است.
به گفته معاون امور بين‌الملل و تبادل فناوري معاونت علمي، دولت ايران نيز براي تسريع ايجاد و رشد شركت‌هاي دانش‌بنيان، قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان را در سال 2013 اجرايي كرده است و در طول اين چند سال، بيش از 2300 شركت دانش‌بنيان با بيش از 7000 محصول Hitech شناسايي شده است.
وي بيان كرد: كشور ما حمايت‌هايي از جمله معافيت ماليات براي 15سال، معافيت از پرداخت عوارض، امكان استقرار در داخل شهرها و اعطاي تسهيلات مالي مختلف را در دستور كار خود قرار داده است. همچنين صندوقي با عنوان صندوق نوآوري و شكوفايي با بودجه‌اي بيش از 800 ميليون دلار ايجاد شده است و شركت‌ها مي‌توانند براي تامين مالي پروژه‌هاي خود از منابع اين صندوق تسهيلات دريافت كنند.
بيرنگ با اشاره به برنامه بعدي دولت براي حمايت از اين شركت‌ها گفت: حمايت از راه‌اندازي و ساماندهي صندوق‌هاي VC ( خطرپذير) است كه اين موضوع با همكاري بورس در حال اجراست.
وي بيان كرد: در حال حاضر 32پارك فناوري و بيش از 300 مركز رشد در حال فعاليت هستند و از دوسال گذشته تاكنون، بيش از 15 شتابدهنده براي ايجاد و رشد استارتاپ‌ها ايجاد شده و همه اين‌ها به شركت‌هاي دانش‌بنيان خصوصي خدمات ارائه مي‌كنند و ما در حال تكميل حلقه‌هاي زنجيره تجاري‌سازي هستيم و به اميد خداوند، هدفگذاري دولت ايران پياده‌سازي كامل نظام ملي نوآوري در كشور است.
معاون امور بين‌الملل و تبادل فناوري معاونت علمي ابراز اميدواري كرداين كارگاه، مفيد باشد و زمينه ساز افزايش تبادلات فناوري بين كشورهاي اسلامي باشد.

*** تسهيل فرايند تبادل و انتقال فناوري بين كشورهاي عضو D-8
مهدي صفاري‌نيا رييس پارك فناوري پرديس معاونت علمي، ضمن تشكر از همكاري‌هاي خوب دبيرخانه دي هشت و دبيركل سازمان همكاري‌هاي اقتصادي هشت كشور اسلامي بيان كرد: حمايت نهادهاي بين المللي در كشورهاي اسلامي از تبادل و انتقال فناوري در بين كشورهاي اسلامي، يك ضرورت ديگر است كه همكاري هايي با سازمان كنفرانس اسلامي، بانك توسعه اسلامي، مركز آموزش و تحقيقات اقتصادي اجتماعي و آماري كشورهاي اسلامي (سسريك) و كميته دائمي همكاري‌هاي علمي و فناوري سازمان كنفرانس اسلامي (COMSTECH) آغاز شده است و انتظار مي‌رود مشاركت اين نهادها در اين همكاري ها افزايش يابد.
دبير شبكه انتقال و تبادل فناوري كشورهاي D-8 با اشاره به تأسيس اين شبكه در سال 2013 در سومين اجلاس وزراي صنايع كشورهاي عضو دي هشت در داكاي بنگلادش، گفت: در اولين جلسه شوراي عالي اين شبكه كه با نمايندگان همه كشورها در ايران برگزار شد، جمهوري اسلامي ايران (پارك فناوري پرديس) بعنوان دبيرخانه شبكه معرفي شد.
صفاري‌نيا افزود: دبيرخانه با همكاري كشورها، تاكنون 3 جلسه شوراي عالي را برگزار كرده و پورتال شبكه را راه اندازي كرده است و با تلاش همكاران دبيرخانه، در سال 2016، كشورها برطبق برنامه ساليانه خود، فعاليت هاي مختلفي را در دستور كار خود قرار داده اند كه برگزاري اين كارگاه آموزشي، يكي از برنامه هاي نماينده جمهوري اسلامي ايران در سال 2016 است و اميدوارم بزودي شاهد فعاليت هاي پررنگ تر ديگر كشورهاي عضو نيز باشيم.
رييس پارك فناوري پرديس معاونت علمي ادامه داد: دبيرخانه D-8 TTEN در ماه‌هاي گذشته آيين نامه جايزه بهترين انتقال فناوري را تصويب كرده است و از فوكال پوينتها درخواست كرده موارد برتر انتقال فناوري را به دبيرخانه اعلام كنند.اين جايزه براي اولين بار در بين اين 8 كشور تعريف شده و دور اول آن براي سال 2015 تعيين شده و بزودي اعطا خواهد شد.
صفاري‌نيا با ابراز خوشحالي از افتتاح كارگاه آموزشي بين المللي، گفت: اين كارگاه توسط نماينده ج.ا.ايران در شبكه تبادل و انتقال فناوري 8 كشور اسلامي در حال توسعه (D-8 TTEN) با حمايت دبيرخانه شبكه و دبيرخانه دي هشت برگزار مي شود.
رييس پارك فناوري پرديس معاونت علمي بيان كرد: اميدوارم روزي برسد كه كشورهاي جامعه بزرگ اسلامي در دنيا، بتوانند نيازهاي فناوري خود را از يكديگر تأمين كرده و همكاري هاي علمي و فناوران بين كشورهاي اسلامي روز به روز افزايش يابد و بار ديگر اسلام جايگاه اصلي خود را در توسعه علمي جهان بازيابد.
وي گفت: اميدوارم مطالب ارائه شده در اين دوره به افزايش دانش شركت كنندگان كمك كند و زمينه را براي همكاري هاي فناورانه بين اين كشورها بيش از پيش فراهم كند.
اين كارگاه آموزشي با همكاري اساتيد توانمند ايراني و فرانسوي، نمايندگان كشورهاي عضو شبكه و جمعي از متخصصين و فعالان عرصه سياست‌گذاري علم و فناوري كشور از امروز آغاز و تا هشتم ارديبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
اعضاي گروه D8 متشكل از كشورهاي مسلمان درحال توسعه هستند و اين گروه از جمله پيمان‌هاي منطقه‌اي است كه به منظور ايجاد روابط مستحكم اقتصادي بين كشورهاي در حال توسعه اسلامي و تقويت نفوذ اين كشورها در بازارهاي جهاني تشكيل شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا