تولید نخود مقاوم به سرما و یخبندان

در این طرح تحقیقاتی که برگزیده اول پژوهش های کاربردی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی شده است، از طریق همکاری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک(آیکاردا) طی 12 سال با اجرای آزمایش های متعدد در محیط های آب و هوایی متفاوت و در شرایط کنترل شده اولین رقم نخود مقاوم به سرما در کشور از بین ژنوتیب های موجود اصلاح و تولید شد.

کشورهایی که شرایط آب وهوایی مشابه ایران دارند مانند ترکیه، عراق و سوریه می توانند از این ژنوتیب استفاده کنند، از برنامه صادراتی این رقم نخود در سال های آینده خبرداد.

 

دکتر همایون کانونی، عضو هیات علمی سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی(تات) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فرهنگ(سیناپرس)،با بیان اینکه این طرح تحقیقاتی از سال 81 آغاز و 12 سال به طول انجامید،گفت: هدف اصلی زیر کشت بردن اراضی که بعد از کشت گندم بدون استفاده می ماند بود. چرا که وقتی در زمینی یک سال گندم کشت می شود باید سال بعد بذر دیگری کشت شود که معمولا نخود است چراکه آفات و علف های هرز تشدید نشوند، از سوی دیگر گیاهی هم در این زمین باشد کشت شود که از لحاظ عمق ریشه با گندم متفاوت باشد تا آفات و بیماری های مشترک از بین بروند.

وی با اشاره به اینکه نخود بهترین جایگزین بعد از کشت گندم در یک مزرعه است، تصریح کرد: نخود با داشتن حدود 26 درصد پروتئین اهمیت زیادی در رژیم غذایی انسان دارد و به دلیل تثبیت نیتروژن هوا در تناوب با غلات جایگاه ویژه‌ای دارد.  اما متاسفانه نخود به دلیل اینکه به صورت بهاره کشت می شود از مهرماه که بذر کاشته می شود تا فصل بهار سرمای پاییز و زمستان آن را از بین می برد.بنابراین گروه تحقیقاتی ما از بین ژنوتیب های موجود و ژنوتیب های موسسه بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک(آیکاردا) که اکثر کشورهای غرب آسیا، شمال آفریقا و منطقه قفقاز عضو هستند در شرایط آب وهوایی مختلف، در مزرعه و اتاقک های سرما( منفی 10 تا 25 درجه سانتی گراد) بررسی شد در نهایت پس از کشت های مختلف و روش های مختلف برای پایداری رقم نخود، بعد از  12 سال ژنوتیبی مقاوم به 15 درصد زیر صفر اصلاح و تولید شد.

دکتر کانونی با بیان اینکه این رقم پروتئین بالایی داشته و از کیفیت مناسبی هم برخوردار است، خاطرنشان کرد: این ژنوتیب در کمیته نام گذاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی «سارال» نام گذاری شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 500 هکتار از ارضی استان آذربایجان شرقی و 100 هکتار از استان های کردستان و آذربایجان غربی زیر کشت این رقم از نخود رفته است، گفت: قرار است در سال آینده 150 هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت این ژنوتیب مقاوم به سرما برود.

 

دکتر کانونی اظهارکرد: اگر به واسطه این رقم از نخود، 0.2 میلیون هکتار از اراضی دیم کشور که همه ساله به صورت آیش(بدون استفاده) می مانند زیر کشت بروند، بر اساس تجربیات چنانچه یک تن عملکرد داشته باشد و هر کیلو نخود را 3 هزار تومان ارزش گذاری کنیم، این رقم ارزش افزوده 600 میلیارد ریالی خواهد داشت که هم عایدی کشاورزان خواهد بود و هم می تواند ارزش صادراتی داشته باشد.

برگزیده بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی با بیان اینکه کشورهایی که شرایط آب وهوایی مشابه ایران دارند مانند ترکیه، عراق و سوریه می توانند از این ژنوتیب استفاده کنند، از برنامه صادراتی این رقم نخود در سال های آینده خبرداد.

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا