ارزانترین حامل های انرژی دنیا در ایران است

 در مورد بنزین و گازوئیل تقریبا تکلیف روشن است و قیمت های جهانی مشخص است و حداقل تا سه سال قبل یکی از ارزان ترین ها بودیم که با قانون بودجه امسال قدری دارد اصلاح می شود و جای امیدواری دارد.

لیلا لطفی در ابتدا در خصوص مصرف انرژی در ایران گفت: مصرف انرژی های اولیه در طول ده سال گذشته تا بیش از  ده درصد افزایش پیدا کرده است. هر سال مصرف سوخت بین4.5 الی 5.5 درصد رشد می کند که این موضوع باعث می شود ایران از صادر کننده انرژی به مصرف کننده صرف تبدیل شود.

وی افزود: این در حالی است که اگر فرض را بر این بگذاریم که منابع انرژی ایران تا 80 سال دیگر وجود خواهند داشت، با این رشد مصرف انرژی تا سه دهه دیگر یک مصرف کننده هستیم و دیگر انرژی برای صادرات نخواهیم داشت.

وی با اشاره به جایگاه بخش های مختلف در مصرف انرژی خاطرنشان کرد: جایگاه ساختمان با مصرف 40 درصد انرژی سهم بالایی را به خودش اختصاص داده است که البته مبحث 19 مقررات ملی ساختمان تحت عنوان صرفه جویی در مصرف انرژی تدوین شده است که رعایت آن در ساخت باعث افزایش هزینه ها از 5 الی 15 درصد می شود اما کاهش هزینه 20 تا 50 درصدی را در مصرف انرژی خواهیم داشت.

این کارشناس و پژوهشگر اقتصادی در خصوص مصرف آب در ایران نیز بیان داشت: ایرانیان دو برابر مصرف جهانی، آب مصرف می کنند. همچنین متوسط مصرف سرانه برق خانگی در کشورمان سه برابر متوسط جهانی است. در مورد گاز هم باید بگوییم، متوسط مصرف گاز در ایران، چهار برابر متوسط جهانی و حدود 18 برابر ژاپن و سرانه مصرف گاز هر ایرانی ده برابر مردم کشورهای اروپایی است.

مهندس سیامک صمیمی با اشاره به آمارهای مصرف انرژی گفت: مصرف انرژی در بخش خانگی بسیار بیشتر از بخش صنعت است و این میزان تلفاتی که در بخش خانگی در خصوص مصرف انرژی داریم در بخش صنعت نداریم.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار انجمن تجهیزات نفتی در بیان دلیل این موضوع گفت: علت این است که در بخش صنعت کشور، عقب افتادگی زیادی نسبت به تکنولوژی های روز دنیا نداریم ولی به هرحال اگر بخش صنعت نیز علامتی از بخش انرژی دریافت نکند که انرژی در قیمت تمام ده کالا سهمی دارد، قاعدتا دلیل ندارد که به الگوی مصرف بهینه خودش را نزدیک کند.

در ادامه دکتر امیر دودابی نژاد وضعیت مصرف انرژی در بخش صنعت را بهتر از دیگر بخش ها دانست و اظهار داشت: یک سوم مصرف انرژی کشور در ساختمان ها رخ می دهد که حدود 35 درصد است. یک چهارم در بخش حمل و نقل و یک چهارم نیز در بخش صنعت رخ می دهد.

وی افزود: تقریبا شاخص بدیِ مصرف انرژی و شاخص انحراف مصرف انرژی از مقادیر بهینه به ترتیبی است که ذکر کردم. در واقع بدترین شاخص ها را در بخش ساختمان داریم، در مرحله بعد در بخش حمل و نقل داریم و بعد در بخش صنعت. مطالعات ما در بخش ساختمان نشان می دهد شاخص های مصرف انرژی بین 3 الی 4 برابر و حتی بر اساس برخی گزارش ها تا 5 برابر متوسط جهانی است.

معاون آموزش و بهینه سازی مصرف انرژی سازمان بهره وری انرژی ایران به بخش صنعت اشاره کرد و بیان داشت: شاخص متوسط مصرف ما در این بخش حدود 25 درصد بالاتر از متوسط جهانی است. شاخص مصرف الکتریکی در صنعت سیمان و تقریبا ده درصد مصرف انرژی صنعت را به خودش اختصاص می دهد، میزان کمی با متوسط جهانی اختلاف دارد یعنی چیزی حدود ده درصد.

دودابی به صنعت آجر نیز اشاره کرد و گفت: در این صنعت که پر مصرف و غیر بهینه است مصرف مان بالاتر است و حدود 50 درصد از مصرف متوسط جهانی بالاتر هستیم. بنابراین اگر بخواهیم بخش های مصرف کننده را اولویت بندی کنیم، باید بخش ساختمان، حمل و نقل و صنعت را به ترتیب در نظر بگیریم و بر اساس آن سیاست گذاری و برنامه ریزی انجام دهیم تا کاهش مصرف را مدیریت کنیم.

در ادامه اکبر صادقی به مصرف برق در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در این حوزه انرژی بخش های صنعت، کشاورزی و حمل و نقل بیشترین مصرف را دارند.

وی مشکلات موجود در حوزه انرژی را متعلق به ساختارهای مدیریتی دانست و عنوان داشت: اگر منظورمان مصرف کننده نهایی است، باید حوزه های انرژی را تفکیک کنیم اما اگر به صورت مدیریت جامع و یک پکیج ببینیم، باید تفکیک قائل شد.

مشاور سابق وزیر نیرو اضافه کرد: تولید کنندگان می گویند که انرژی برای ما گران تمام می شود در حالی که در مقایسه با وضعیت جهانی ارزان ترین انرژی و در عین حال پر مصرف ترین را داریم. اینکه قیمت انرژی در کشورمان گران است و تولیدکننده و صنعت از این موضوع گله مند است، باید بگوییم اینگونه نیست.

در ادامه دودابی نژاد با تائید این مطلب که ارزان ترین حامل های انرژی را در دنیا داریم، بیان داشت: این موضوع در تمام حامل های انرژی برق، آب، گاز تا فراورده های نفتی وجود دارد. در مورد بنزین و گازوئیل تقریبا تکلیف روشن است و قیمت های جهانی مشخص است و حداقل تا سه سال قبل یکی از ارزان ترین ها بودیم که با قانون بودجه امسال قدری دارد اصلاح می شود و جای امیدواری دارد.

برنامه "گفت‌وگوی اقتصادی" با موضوع ضرورت ها و نیازهای اصلاح الگوی مصرف انرژی و با حضوراکبر صادقی مشاور سابق وزیر نیرو، مهندس سیامک صمیمی رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار انجمن تجهیزات نفتی، دکتر امیر دودابی نژاد معاون آموزش و بهینه سازی مصرف انرژی سازمان بهره وری انرژی ایران و لیلا لطفی کارشناس و پژوهشگر اقتصادی روانه آنتن شد.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا