شش راه خلاقانه برای تولید آب شرب

بر اساس گزارش ها، در حدود 1.2 میلیارد نفر از مردم جهان به آب آشامیدنی سالم و قابل شرب دسترسی ندارند. به همین دلیل پیشرفت های انجام گرفته در زمینه فناوری های مربوط به تصفیه آب از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

خوشبختانه، بسیاری از دانشمندان خلاق هم اکنون با انجام کارهایی نظیر ایجاد تکنیک های جدید، بالابردن کارایی و حتی تولید آب آشامیدنی از هوا برای ایجاد راه های خلاقانه ای برای از بین بردن محدودیت های دسترسی به آب آشامیدنی سالم تلاش می کنند. در این گزارش می توانید با 6 خلاقیت انجام گرفته در این زمینه و دستگاه های مربوط به آن آشناشوید.

برج وارکاواتر: که با جمع اوری چگالش آب مورد نیاز برای مناطق نیازمندی مانند اتیوپی را تامین می کند.

بطری آب فنتوس: این بطری در واقع بطری سیلندری شکلی است که از انرژی خورشیدی برای جمع اوری آب آشامیدنی از هوا استفاده می کند.

نانوتراشه های آب: این تراشه ها که در اندازه نانو ساخته شده اند آب شور دریاها را به آب آشامیدنی تازه تبدیل می کنند. این نانوتراشه ها در حال تبدیل شدن به یکی از اصلی ترین راه حل ها برای محدودیت آب های آشامیدنی هستند.

رویکرد جدید MIT : محققان این مرکز تحقیقاتی موفق شده اند تا با اعمال جریان الکتریسیته به آب شور به جداسازی سدیم پرداخته و آب شیرین تولید کنند.

گشنیز: گشنیز یکی از سبزیجات ارزان قیمتی است که به جذب مقدار زیادی از آب می پردازد. دانشمندان موفق شده اند با استفاده از این گیاه روشی ارزان برای دستیابی به آب آشامیدنی سالم کشف کنند که به خصوص در کشورهای در حال توسعه بسیار کاربرد دارد.

روش سوسک های مه: برخی از انواع حشرات مانند سوسک مه قادرند به جذب آب موجود در اتمسفر در مناطق بسیار خشک کرده زمین دوام بیاورند. محققان با الهام گیری از حشرات به ایجاد روشی پرداخته اند که می توان در آن آب موجود در مه را جمع اوری کرده و به آب آشامیدنی تبدیل کنند.

منبع: engadget