باید نتایج پژوهش ها را به سفره مردم برسانیم

دکتر پیمان صالحی در ابتدا با بیان اینکه همه افراد در همه سطوح کشور به نقش پژوهش اذعان دارند، اظهار داشت: این مسئله بارها در بیان مسئولان کشور چه در حوزه های اجرایی و چه در حوزه های علم و فناوری ذکر شده است.

وی تصریح کرد: قطعا اگر به این اعتقاد نداشته باشیم که برای حرکت رو به جلو و ماندن در کورس علم و فناوری و اقتصاد نیاز داریم که بنیان های پژوهشی مان را قوی کنیم، بدون شک در آینده از بسیاری از کورس ها عقب خواهیم افتاد و نمی توانیم یک رقابت علمی و اقتصادی  با سایر کشورهای جهان در جهت اقتدار و بهبود معیشت و سلامت مردم کشورمان داشته باشیم.

رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های کشور مانند نیروی انسانی و منابع خدادادی و موقعیت استراتژی گفت: اگر نتوانیم یک جهت دهی مناسبی بر اساس نیاز و کشش واقعی و مطلوب بازار داشته باشیم، نمی توانیم به سر منزل مقصود برسیم. بنابراین قطعا همه بر پژوهش تاکید دارند اما ساماندهی پژوهش یعنی یک پژوهش هدف مدار، در کلیه سطوح اهمیت بسیار زیادی دارد تا بتوانیم نتایج پژوهش ها را به سفره مردم برسانیم.

در ادامه دکتر سید حسن قدسی پور با اشاره به برخی نظارت ها مبنی بر الزامی نبودن پژوهش در کشور اظهار داشت: این افراد عموماً به شرایط اقتصادی و مشکلات مردم اشاره می کنند و به همین دلیل اعلام می کنند که نیازی نیست به پژوهش پول بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که پژوهش یعنی چه، عنوان داشت: پژوهش یعنی اینکه فکر کنیم و بررسی را انجام دهیم تا بهترین روش کار را پیدا کنیم. وقتی با محدودیت نیرو و منابع مواجه هستیم، اتفاقاً ضرورت پژوهش خودش را بیشتر نشان می دهد. به عبارت دیگر در هر جامعه و وضعیتی، نسبت به بهبود روشِ کارها هزینه و کار کنیم.

مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک با تصریح بر اینکه هدف گذاری پژوهش در شرایط مختلف متفاوت می شود، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در حال حاضر کشورهایی که مشکل مالی شان حل شده و تکنولوژی دارند و روی مرز دانش کار می کنند طبیعی است که مشکلاتشان با ما یکی نیست و البته باید جهت پژوهش های ما نیز متفاوت باشد. عموما آنها روی پژوهش های نوین کار می کنند و پس از ثبت اختراع راه اندازی می کنند.

استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر با بیان این مسئله که امروز باید بیشتر روی کپی سازی و مهندسی معکوس کار کنیم، گفت: برای مطالبی که در غرب سرمایه گذاری و تولید شده است نباید دوباره پژوهش کنیم و به همین جهت نیازی نیست که آنها را از ابتدا کار کنیم. به عنوان مثال در کشور خوشبختانه تب ایجاد حمل و نقل سریع بالا است. برخی از مذاکراتی که داریم با کشورهای دیگر انجام می دهیم، درباره حمل و نقل سریع است و قطارهای تند رو وارد کشور می کنیم. کاش می توانستیم بدانیم تا چه میزان ورود فناوری صورت می گیرد و بتوانیم از آنها کپی کنیم تا این قطارها را تا آخر عمر خریداری نکنیم.

قدسی پور با تاکید مجدد بر اینکه پژوهش در هر مرحله لازم است، بیان داشت: آنچه اهمیت دارد نوع پژوهش است تا از کارهای تکراری جلوگیری کنیم.

در ادامه دکتر صالحی با اشاره به اینکه در حوزه اسناد بالادستی مشکل خاصی نداریم، گفت: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، مصوبات مجلس و نقشه جامع علمی کشور را داریم. در نقشه جامع علمی کشور علاوه بر اینکه راهکارها و راهبردها مشخص شده است، اولویت های کشور نیز بیان شده است و همیشه می توان این نقشه را به روز کرد.

وی در عین حال بیان داشت: وقتی به بدنه اجرایی می رسیم، شاید به دلیل ضعف همگرایی در فعالیت های اجرایی دچار مشکل می شویم. البته این تقسیم کار شاید روی کاغذ هم انجام شده باشد، ولی در عمل این اتفاق نمی افتد. این عدم همگرایی به حدی است که حتی در یک سازمان نیز بسیاری از بخش ها از یکدیگر اطلاعاتی ندارند.

رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: با این نیروی انسانی کارآمدی که داریم و سیاست گذاری هایی که در سطوح بالا انجام شده است، بزرگترین چالشی که امروز داریم، ایجاد همگرایی بین نهادهای مجری برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت کشور است. اگر نهادهای ما نمی توانند به این صورت کار کنند، نیاز به یکسری ساز و کارها داریم تا راهبردهای اجرایی برنامه های پژوهش و فناوری را به دیگر نهادها دیکته کنند و پیگیری کنند تا اینکه به وزارتخانه ها و دانشگاه ها و بخش های پژوهشی برسیم تا بتوانند اینها را اجرا کنند.

وی تاکید کرد: باید بیش از پیش در این حوزه فکر کنیم، برنامه ریزی کنیم و خیلی جدی یک نفر به میدان بیاید و بتواند این همگرایی را اجرا کند.

معاون سابق پژوهش با اشاره به ظرفیت های کشور اظهار داشت: در حال حاضر چهار میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که بخش مهمی از آنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند و اگر این همگرایی را نداشته باشیم، بر این اساس فشار علم صورت خواهد گرفت نه بر اساس مارکت پول!

برنامه "گفت‌وگوی علمی" با موضوع اهمیت پژوهش هدفمند و با حضور دکتر پیمان صالحی رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و معاون سابق پژوهش و دکتر سید حسن قدسی پور استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک روانه آنتن شد.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا