نگاه متفاوت به سیاره مادر در روز جهانی زمین

از نگاه بسیاری از کارشناسان، روز جهانی زمین (22 آوریل برابر با 2 اردیبهشت) فرصتی ایده آل برای کشف طبیعت و توجه هرچه دقیقتر به سلامت سیاره مادر است. در عین حال کم نیستند افراد و گروههایی که در این روز دست به اقداماتی شاخص و حتی نمادین برای جلب توجه مردم سراسر جهان می زنند.

تحقیقات نشان می دهد که روند سفید شدن (Bleaching) صخره های مرجانی شتاب خیره کننده ای در چند دهه اخیر گرفته است.

در بسیاری از کشورهای جهان که همه ساله مراسم و جشنهایی با مضمون زمین و ویژگیهای مهم آن در روز جهانی زمین برگزار می شود اقدامات زیست محیطی متنوعی برگزار می شود. از کاشت نهال گرفته تا اقدامات مختلف داوطلبانه ای که همگی در راستای حفظ زمین صورت می گیرد، همگی با هدف نجات این سیاره از عوامل مخرب زیست محیطی انجام می گردد.

از جمله واحدهای سازنده محیط زیست زمین که در چند دهه اخیر به شدت در معرض خطر نابودی قرار گرفته است می توان به صخره های مرجانی اشاره کرد که به واسطه گرمایش زمین و به تبع آن بالاآمدن سطح آب دریاها و گرمتر شدن آن، نتیجه ای جز کاهش جمعیت این ساختارهای طبیعی و مؤثر برای زمین نداشته است.

تحقیقات نشان می دهد که روند سفید شدن (Bleaching) صخره های مرجانی که درحقیقت نمایشی از مرگ غمبار صخره های مرجانی است شتاب خیره کننده ای در چند دهه اخیر گرفته است.

روز جهانی زمین فرصتی ایده آل برای افزایش آگاهی مردم در سراسر جهان است تا از جمعیت صخره های مرجانی سراسر زمین محافظت شود.

همانقدر که ساختارهای زنده اقیانوسهای سراسر جهان در چند دهه اخیر در معرض خطر نابودی قرار گرفته اند، اینجا و بر روی زمین نیز وضعیت به همین منوال است. گروههای مختلف جانوری به دلیل گرمتر شدن زمین متفاوت از گذشته زندگی می کنند و به گفته دانشمندان، جمعیت برخی از این گونه ها در قیاس با گذشته کاهش چشمگیری نیز یافته است.

کاشت درخت به عنوان اقدامی نمادین نه تنها به حفظ و توسعه پوشش سبز سراسر زمین کمک می کند بلکه اقدامی تأثیرگذار در حفظ حیات وحش این سیاره محسوب می شود.

در روز جهانی زمین، گروههای داوطلبی نقش بسزایی در تحقق ایده هایی خواهند داشت که با هدف حفظ محیط زیست زمین عملیاتی می شوند.

منبع:livescience