کشف راز باستانی پرو با تصویر برداری فضایی

مشاهدات ماهواره ای ممکن است بتوانند از راز های نهفته در پس ساختار های باستانی و منحصر به فرد جنوب پرو پرده بردارند. منطقه بیابانی نازکا بازتابی بسیار وسیع از انسان ها، حیوانات و گیاهان و همچنین 900 شکل هندسی ویژه است که در داخل زمین حک شده اند و اصطلاحا خطوط نازکا نامیده می شوند؛ اما این خطوط تنها نشانه تمدن نارکا نیستند. این منطقه علاوه بر خطوط یاد شده در بردارنده خطوط سنگی مارپیچی است که puquios نامیده می شوند. این مارپیچ ها در واقع به عنوان قنات مورد استفاده قرار می گرفتند و اطلاعات بیشتری درباره انها در دسترس نیست

 هم اکنون، روزا لاساپونارا و گروه تحقیقاتی او از موسسه روش شناسی برای تجزیه و تحلیل محیط زیست پاسخ های دیگری درباره چیستی این مارپیچ ها ارائه کرده اند. آنها با استفاده از تصویر برداری ماهواره ای به درک بهتری از نحوه توزیع puquios در منطقه نازکا دست پیدا کردند..

اما هم اکنون، روزا لاساپونارا و گروه تحقیقاتی او از موسسه روش شناسی برای تجزیه و تحلیل محیط زیست پاسخ های دیگری درباره چیستی این مارپیچ ها ارائه کرده اند. آنها با استفاده از تصویر برداری ماهواره ای به درک بهتری از نحوه توزیع puquios در منطقه نازکا دست پیدا کردند.

این محققان با در نظر گرفتن موقعیت قرارگیری آنها نسبت به منابع آبی و شهرک ها توانستند به سیستم بسیار پیشرفته این قنات ها پی ببرند. شکل مارپیچی این تونل ها، باد را به شماری از کانال های زیرزمینی روانه می کرد و به این ترتیب آب به مناطق خشک راهی می شد. روزا لاساپونارا در این باره بیان کرد که: «puquios جاه طلبانه ترین پروژه هیدرولیک منطقه نازکا بوده است که آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی، آبیاری و حتی نیازهای خانگی را در سراسر سال تامین می کرده است. سیستم puquios با بهره برداری از یک منبع آب پایان ناپذیر در طول یک سال به کشاورزی فشرده در دره های یکی از مهم ترین مناطق خشک در جهان کمک می کرده است.»

منبع: Space

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا