طرح گازرساني به لاريجان داراي مصوبه ارزيابي اثرات زيست محيطي است

معصومه ابتكار روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح گازرساني به منطقه كوهستاني لاريجان اظهار كرد: با توجه به شعار 'همه محيط بان باشيم' از سوي اداره محيط زيست دماوند، داشتن دغدغه حفظ محيط زيست و منابع طبيعي توسط مردم منطقه بسيار ارزشمند است.
وي با بيان اينكه طرح انتقال لوله گاز 16 اينچ دماوند به منطقه كوهستاني لاريجان مراحل ارزيابي زيست محيطي را در استان بر اساس مقررات گذرانده است، افزود: طي مراحل اجراي اين پروژه شاهد اشكالاتي در طرح بوديم كه مطرح و بازنگري شد و در نهايت اين پروژه مصوبه ماده 2 كه مصوبه ارزيابي اثرات زيست محيطي است را كسب كرد.
معاون رئيس جمهوري با بيان اينكه بعد از تاييد مصوبه ارزيابي، مرحله نظارت در اجراي طرح مورد توجه سازمان محيط زيست خواهد بود، ادامه داد: البته با آغاز اجراي طرح شاهد اعتراضي از سوي مردم و مسئولان منطقه بوديم كه هيات هاي بازرسي استان و سازمان با حضور در محل اجراي پروژه و دريافت گزارش هايي در خصوص ميزان اجرا، آن را بررسي كردند.
ابتكار با اشاره به اينكه در مرحله اجراي مصوبه، در صورت مشاهده تخلف قطعا ادامه كار متوقف مي شود، خاطرنشان كرد: با توجه به درخواست هايي كه در اجراي اين پروژه وجود داشت، هم اكنون عمليات پروژه متوقف شده است و امكان بازنگري نيز وجود دارد تا اينگونه عمليات ها با حداقل آسيب همراه باشد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به ملي و يا استاني بودن طرح نيز گفت: ميزان عملياتي كه از سوي كارفرما به سازمان محيط زيست واگذار شده به ميزان 17 كيلومتر است كه همين ميزان هم اكنون داراي طرح ارزيابي زيست محيطي است و اگر مسيري به اين ميزان افزوده شده بايد بر اساس قانون در دستور كار قرار گيرد.
وي افزود: تمامي طرح هاي عمراني نيازمند داشتن مصوبه ماده 2 بوده و نتايج آن نيز در اجرا مورد توجه قرار مي گيرد كه اين مهم از سياست هاي دولت يازدهم است و با جديت نيز دنبال مي شود.

*آيين نامه فعاليت معادن به زودي ارائه مي شود
ابتكار در ادامه با اشاره به فعاليت معادن در سطح كشور نيز گفت: در بخش معادن لازم است با همكاري شوراي عالي معادن و وزارت ثبت، استعلامات جدي تر در ابعاد زيست محيطي صورت گيرد كه با ارائه آيين نامه فعاليت معادن، قطعا فعاليت آنان جدي تر مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: معدن چه داخل مناطق حفاظتي و چه منطقه ايي بدون حساسيت فعاليت كند، همچون فعاليت هاي راهداري، صنعت، كشاورزي و … بايد ضوابط زيست محيطي را رعايت كند.
معاون رئيس جمهوري در دستور كار قرار گرفتن ارتقاي مناطق حفاظت شده توسط سازمان محيط زيست اشاره كرد و گفت: يكي از اولويت هاي اين نهاد افزايش محيط بانان در مناطق حفاظت شده و ارتقاي منطقه شكار ممنوع كوه سفيد دماوند به عنوان يك منطقه بكر و ارزشمند در بخش گردشگري و محيط زيست است.
عمليات خط انتقال لوله گاز 16 اينچ دماوند به لاريجان به طول 46 كيلومتر از تابستان سال 94 در ارتفاعات كوهپايه هاي شمالي مشرف به شهرستان دماوند به سمت تيزآب، مشاء، امامزاده هاشم(ع) و منطقه كوهستاني لاريجان آغاز شد.
اين خط انتقال از بهترين مناطق بكر و دست نخورده شهرستان دماوند در حال عبور بوده و به دستور فرماندار شهرستان دماوند در بهمن ماه سال گذشته متوقف شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا