فهرست سیاه وزارت علوم در انتظار شركتهای متخلف تامین تجهیزات آزمایشگاهی

دكتر 'وحید احمدی' روز دوشنبه در حاشیه همایش مدیران آزمایشگاه‌ های دانشگاه‌ ها و مراكز پژوهش و فناوری در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: بسیاری از شركت های تامین تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه ها و مراكز پژوهشی و فناوری در دوران تحریم، عملكرد و توانمندی خوبی نداشتند و به تعهدات خود عمل نكردند كه همین موضوع، مشكلات جدی برای دانشگاه ها ایجاد كرد.
وی ادامه داد: برخی از این شركت ها را در فهرست سیاه وزارت علوم قرار دادیم و با هماهنگی كه با وزارت بهداشت این شركتها در فهرست سیاه دانشگاهها و مراكز وابسته به وزارت بهداشت نیز قرار خواهند گرفت و امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مجموعه، همراه با وزارت علوم و بهداشت قرار گیرد.
احمدی از رتبه بندی شركتهای خدمات رسانی و خرید و تامین یا تولید تجهیزات دانشگاهی در وزارت علوم خبر داد و گفت: ممكن است برخی شركتها با یك دانشگاه قرارداد منعقد كنند و خروجی خوبی نداشته باشند و دیگر دانشگاهها بدون اطلاع از كیفیت خدمات آنها به سراغشان بروند بنابراین سعی كردیم مجموعه شركت ها را رتبه بندی كرده و اطلاعات لازم را دراختیار دانشگاه ها قرار دهیم تا از هدررفت منابع جلوگیری شود و درعین حال، خدمات رسانی با كیفیت بالاتری صورت گیرد.
وی درعین حال آمادگی وزارت علوم برای گسترش همكاری با بخش خصوصی در زمینه تامین تجهیزات آزمایشگاهی را اعلام كرد و گفت: ورود بخش خصوصی به این عرصه، صرفه و توجیه اقتصادی لازم را خواهد داشت و به نفع طرفین خواهد بود.
احمدی از رایزنی با صندوق نوآوری و شكوفایی به منظور حمایت از شركت های خصوصی ارائه كننده خدمات آزمایشگاهی خبر داد و گفت: این شركت ها درصورت قرار گرفتن در فهرست شركت های دانش بنیان، از تسهیلات ویژه برخوردار خواهند شد.
دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به رتبه بندی آزمایشگاه های دانشگاه ها و مراكز پژوهشی و فناوری در سال گذشته از سوی وزارت علوم اشاره كرد و گفت: اختصاص بودجه وزارت علوم به آزمایشگاه ها در سال 94 براساس رتبه آنها صورت گرفت و امسال نیز این روند دنبال خواهد شد.

**آزمایشگاه های دانشگاهی درصورت رعایت نكردن اصول محیط زیستی تعطیل می شوند
معاون وزیرعلوم، توجه به اصول محیط زیستی را یكی از سیاستهای وزارت علوم برشمرد و گفت: نظام نامه محیط زیستی به همه دانشگاه ها و مراكز پژوهشی ابلاغ شده است و آزمایشگاه های آنها باید مباحث مرتبط از جمله داشتن فاضلاب جداگانه برای پسابهای شیمیایی را رعایت كنند.
وی افزود: درحال حاضر برخی از دانشگاه ها و مراكز پژوهشی همچون دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه پلیمر، فاضلاب جداگانه برای پسابهای شیمیایی راه اندازی كرده اند ولی متاسفانه این كار در همه دانشگاه ها انجام نشده است.
احمدی هشدار داد آزمایشگاه های دانشگاه ها و مراكز پژوهشی و فناوری درصورتی كه به ضوابط نظام نامه محیط زیستی ابلاغی عمل نكنند تعطیل خواهند شد.
اولین همایش تخصصی مدیران آزمایشگاه های مركزی دانشگاهها و مراكز پژوهشی و فناوری كشور به میزبانی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در حال برگزاری است و با چهار نشست تخصصی تا بعدازظهر امروز ادامه خواهد داشت.
این گردهمایی همزمان با بزرگداشت روز آزمایشگاه (30 فروردین) و گرامیداشت زادروز حكیم آزمایشگر، پژوهنده و پزشك نابغه 'سید اسماعیل جرجانی' برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا