روش های سنتی خدمات آزمایشگاهی سودآوری ندارد

 دكتر 'وحید احمدی' روز دوشنبه در اولین همایش تخصصی مدیران آزمایشگاه های مركزی دانشگاهها و مراكز پژوهشی و فناوری گفت: دانشگاه ها و پژوهشگاه ها باید هرچه سریعتر نرم افزارهای خود را به روز كنند و آزمایشگاه هایشان سیستم آنلاین داشته باشند تا افراد نه تنها از دورترین مناطق كشور بلكه از دیگر كشورها بتوانند از خدمات آنها به راحتی و در كمترین زمان ممكن استفاده كنند.
وی ادامه داد: دستیابی به مرجعیت علمی منطقه و نقش آفرینی دانشگاه ها در اقتصاد رو به جلو، ملزوماتی دارد كه از جمله آنها می توان به افزایش بهره وری در نظام علمی، به روزآوری و توسعه زیرساختهای لازم و ایجاد شبكه ارتباطی میان ساختارهای موجود، تربیت و آموزش نیروی انسانی، ورود بخش خصوصی در مقابل نظام صرفا دولتی، شبكه سازی ساختارهای داخلی و همچنین پیوند آنها با شبكه های بین المللی اشاره كرد.
معاون وزیرعلوم ایجاد شبكه آزمایشگاه های علمی ایران (شاعا) در وزارت علوم را در راستای تحقق اهداف یاد شده، برشمرد و گفت: تاكنون 120 آزمایشگاه مركزی به این شبكه متصل شده اند و بقیه مراكز آزمایشگاهی نیز درحال پیوستن به آن هستند.
وی همچنین از توافق وزارت علوم با سازمان استاندارد به منظور تدوین استانداردهای آزمایشگاهی دانشگاهها و مراكز پژوهشی خبر داد.
احمدی آموزش نیروی انسانی را یكی از مهم ترین مبانی كاركرد بهینه آزمایشگاه ها برشمرد و خطاب به مسئولان آزمایشگاه های مركزی دانشگاه ها گفت: هرچقدر دستگاه های پیشرفته داشته باشید اما نیروی انسانی شما تخصص، توان یا انگیزه لازم برای كار با این تجهیزات را نداشته باشند هیچ پیشرفتی در كار حاصل نخواهد شد.
وی حمایت از خرید تجهیزات ساخت داخل را جزو برنامه های وزارت علوم اعلام كرد و گفت: امیدوارم با مساعدت دولت و مجلس شورای اسلامی، اعتبارات مورد نیاز و درخواست ما برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی به صورت ارزی و ریالی تامین شود.
اولین همایش تخصصی مدیران آزمایشگاه های مركزی دانشگاهها و مراكز پژوهشی و فناوری كشور به میزبانی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در حال برگزاری است و با چهار نشست تخصصی تا بعدازظهر امروز ادامه خواهد داشت.
این نشست ها در موضوعات 'آزمایشگاه مركزی، خدمات آزمایشگاهی و كلینیك های علمی'، 'استقرار نظام HSE و موضوع مقابله با زلزله'، 'سامانه شبكه شاعا' و 'ارزیابی شركت های وارد كننده و تولید كننده تجهیزات، تعمیر و نگهداری و تامین تجهیزات تحقیقاتی آزمایشگاه ها' تدارك یافته است.
این گردهمایی همزمان با بزرگداشت روز آزمایشگاه (30 فروردین) و گرامیداشت زادروز حكیم آزمایشگر، پژوهنده و پزشك نابغه 'سید اسماعیل جرجانی' برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا