بازدید مجازی از بزرگترین موزه روسیه

عمارت زیبای این موزه  در سال 1764 میلادی پایه گذاری شده که امروزه به عنوان یکی از جاذبه های منحصر به فرد گردشگری کشور روسیه محسوب می شود. موزه آرمیتاژ از قدیمی ‌ترین گالری های هنری و موزه‌های تاریخی و فرهنگی در دنیا به حساب می آید که شمل حدود 3 میلیون اثر هنری و تاریخی است.  قابل ذکر است که این آثار همگی به صورت همزمان مورد نمایش قرار نمی گیرند.

ساختمان اصلی موزه در یک کاخ بسیار زیبا و بزرگ زمستانی  قرار گرفته که به دوره پایانی سده هجدهم تعلق دارد. لازم به ذکر است که تنها بخشی از این کاخ به موزه آرمیتاژ اختصاص یافته و سایر قسمت ها کاربری دیگری دارند . ساختمان این کاخ با ستون ‌های‌ بسیار بزرگ سنگی ، مجسمه‌ های‌ ظریف فراوان‌ و تزیینات‌ و گچ ‌بری‌های‌ پرنقش‌ و نگار مزین شده و دارای 1057 اتاق و 117 راه پله است . ساختار رنگ ‌آمیزی‌ زیبای این بنا توانسته موزه را به یکی از زیباترین و با عظمت ترین موزه ها تبدیل کند.

قابل توجه است که طرح و ایده پایه گذاری این موزه از زمانی آغاز می شود که کاترین کبیر بیش از دویست نقاشی از هنرمندان اروپایی را خریداری کرده و یک نگارخانه خصوصی ایجاد کرده تا بتواند این مجموعه را در آن نگهداری کند. کاترین کبیر این نگارخانه را خلوتگاه خود می نامید و تنها برخی از شخصیت های خاص اجازه ورود به ان را داشته و می توانستند این مجموعه را تماشا کنند.

در سال های 1783 تا 1787 میلادی کاترین کبیر دستور می دهد تا در نزدیکی این گالری، ساختمانی برای تئاتر خصوصی پایه ریزی کنند که پس از اتمام ساخت آن، آرمیتاژ خوانده شد . ساختمان تئاتر خصوصی مجموعه ای از پنج بنا بوده که در کنار بنای اصلی، یعنی همان کاخ  زمستانی کاترین کبیر قرار گرفته بود. سال ها بعد این ساختمان به موزه تغییر کاربری داده و آثار منحصر به فردی را مورد نمایش قرار داد.

در طول زمان کلکسیون‌های سلطنتی به تدریج گسترش پیدا کرده و آثار باستانی و تاریخی نیز به آن افزوده می شد. آثار باستانی و فرهنگی بسیار زیادی از تمدن های یونان و سیت  که از حفاری های مختلف در جنوب روسیه به دست می آمد به عنوان گنجینه های گرانبهای تاریخ در این موزه نگهداری شده و به نمایش در می آمد.

از رامبراند تا ایران باستان

آثار هنرمندان بسیاری در بخش هنری این موزه دیده می شوند از آن جمله می توان به آثار هنرمندانی نامی و بزرگ چون لئوناردو داوینچی، میکل آنژ، ون دایک، رامبراند، سزان، ون گوگ، مونه و پیکاسو اشاره کرد که هر یک به نوعی معرفی کننده یکی از بزرگترین سبک هنری محسوب می شوند. علاوه بر این آثار هنری، آثار تزئینی و تاریخی زیادی نیز در این موزه قرار گرفته که نمونه هایی از نشان‌ها، پوشاک و جواهرات سلطنتی از آن جمله هستند.

در این موزه مجموعه های بزرگی از آثار هنری اروپای غربی، روسیه و خاورمیانه  وجود دارد که نقش  ویژه ایران در میان آنها بسیار ملموس است.  یکی از بخش های مهم و با ارزش این موزه ، بخش فرهنگ‌ و تمدن‌ ایران است که شامل اشیاء گرانبها و با ارزشی از تاریخ‌ و یافته های ویژه باستان شناسی در کشورمان است که به معرفی بخشی از تمدن‌ ، فرهنگ‌ و گذشته ایران پرداخته و برای جهانین به معرض نمایش‌ قرار می دهد.

از آثار هنر مدرن نیز در کلکسیون‌های موزه آرمیتاژ سن پتربورگ دیده می شود که آثاری از هنرمندانی چون پیکاسو (40 اثر سبک کوبیسم)، آثار سال‌های اخیر گوگن، تابلو رقص اثر ماتیس و کافه شبانه اثر ون گوگ را می توان اشاره کرد.

نکاتی جذاب از موزه آرمیتاژ

جالب است که بدانید اهمیت این موزه برای کاترین کبیر به قدری بالا بوده است که به سختی مجوز بازدید از آن را برای دیگران صادر می نموده است او در یکی از نامه های خود در مورد خصوصی بودن کلکسیونش و اینکه افراد محدودی اجازه دارند از آن بازدید کنند، چنین می نویسد:«تنها موش‌ها و من می‌توانیم تمام این زیبایی‌ها را تحسین کنیم.»

 مجموعه بی نظیری از آثار نقاش بزرگ و صاحب سبک، رامبراند  متعلق به موزه آرمیتاژ است و به عنوان عظیم ترین کلکسیون آثار این هنرمند شهیر در جهان شناخته می شود.

دیگر اینکه  در زمان حکومت شوروی ، توجه چندانی به نگهداری از آثار هنری ویژه طبقه ثروتمند نشان نمی داد و به دستوراستالین رهبر وقت این کشور، تعدادی از با ارزش‌ترین آثار هنری در موزه آرمیتاژ در خارج از کشور به فروش رسید که می توان به شاهکارهایی چون ونوس در مقابل آینهاثر تیشین، آلبا مدوناًاثر رافائل و بشارتاثر ون ایک را نام برد. برخی از دیگر آثار هنری نیز به موزه های مسکو و دیگر نقاط شوروی منتقل شدند.

موزه آرمیتاژ در طول دوره جنگ جهانی دوم به عنوان پناهگاه در مقابل حمله های هوایی مورد استفاده قرار می گرفت و در محاصره لنینگراد در همین جنگ مورد استفاده سربازان و مردم قرار گرفته بود. این موزه طی این جنگ بمباران شده و متحمل خسارت بسیاری گردید . قابل توجه است که در سال های پس از جنگ این خسارت را از طریق غنیمت جنگی جبران گردید . در واقع کلکسیون و مجموعه‌ های خصوصی نقاشی های هنرمندان امپرسیونیست طبقه مرفه جامعه آلمان همان غنیمت جنگی بوده که در اختیار این موزه قرار گرفت. این مجموعه نقاشی‌ ها در سال 1995 به نمایش گذاشته شد و به یکی از گرانبهاترین مجموعه های موزه تبدیل شد چرا که تا پیش از این این مجموعه  به عنوان گمشده ای بزرگ در کشور آلمان  و در سراسر جهان به حساب می آمد.

این موزه در خارج از کشور نیز شعبه هایی را ایجاد کرده که می توان به موزه آرمیتاژ گوگنهایمدر لاس وگاس، اتاق‌های آرمیتاژ در عمارت سامرست در لندن و آرمیتاژ آمستردام در هلند اشاره کرد.

گردشی مجازی در موزه آرمیتاژ

برای ورود به دنیای مجازی این موزه می بایست آدرس http://www.hermitagemuseum.org/html_En/index.html را در مرورگر اینترنت خود وارد کنید. بخش های اصلی این سایت در مرکز صفحه قابل رویت بوده که به ترتیب شامل موارد زیر است :

  • اطلاعات: در این بخش اطلاعات مهم و کاربردی مانند مسایل مورد نیاز مراجعین و بازدید کنندگان، دپارتمان های مختلف موزه و … قرار دارد که هر یک در لینکی مجزا در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت.
  • کلکسیون ها: در بخش کلکسیون ها لیست آثار موجود در این موزه را در اختیار کاربر گذاشته و بر اساس نوع و اهمیت آثار طبقه بندی شده و لینک هر یک از این گروه ها را در اختیار کاربران قرار می دهد.
  • نمایشگاه ها: ترتیب نمایش آثار در این موزه به نحوی برنامه ریزی شده که آثار مختلف را در طول زمانی یک سال به نمایش بگذارند. این بخش به ارائه برنامه نمایش آثار و آرشیو نمایشگاه های برگزار شده می پردازد.
  • تاریخچه آرمیتاژ: تاریخچه این موزه از ابتدای تاسیس تا کنون در این بخش در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت که بخشی از آن در این نوشته آمده است.
  • کودکان و آموزش: این موزه دارای مدرسه اختصاصی ، مرکز آموزش جوانان و مرکز آموزش بزرگسالان بوده که اطلاعات کاملی درباره هر یک از این عنوان ها در این بخش ذکر شده است.
  • مجموعه دیجیتال: این موزه دارای گالری دیجیتالی آثار خود بوده که به تفکیک در اختیار کاربران قرار خواهد می گیرد . بازدید از این بخش از جذابت و هیجان خاص خود برخوردار است.
  • پروژه های آرمیتاژ: در این بخش فهرست پروژه های در دست اجرای این موزه معرفی شده و توضیح داده می شوند. 
  • شعبه های خارجی موزه: امروزه  تعداد زیادی از شعبه های خارجی این موزه در سراسر جهان فعال هستند که می توان در بخش شعبه های خارجی به اطلاعات کاملی از آنها دست پیدا کرد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا