ديدار كميسيونر انرژي و تغييرات آب و هوا اتحاديه اروپا با ابتكار

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، معصومه ابتكار در اين ديدار با اشاره به اهميت موضوع تغييرات آب و هوا و تاثيرات آن در سطح ملي، منطقه اي و بين المللي، گفت: ايران نيز از تغييرات اقليم بسيار متاثر شده است ولي با توجه به شرايط تروريسم، جنگ و ناامني در منطقه، محيط زيست نخستين اولويت دولت هاي همسايه و منطقه نيست و همين امر ايجاد همكاري هاي بين المللي در زمينه محيط زيست را بسيار دشوار مي كند.
معاون رئيس جمهوري افزود: با توجه به فرامرزي بودن محيط زيست و اثرات آن و در نظر گرفتن شرايط منطقه، ضروري است ساير كشورها و از جمله اتحاديه اروپا براي رفع معضلات زيست محيطي به ايران كمك كنند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست عراق، عربستان، اردن، سوريه را از جمله كانون هاي خارجي گرد و غبار در ايران برشمرد و اظهار كرد: افزايش شدت اين طوفان هاي گرد و غبار طي سال هاي اخير منجر شده تا در تهران نيز شاهد آن باشيم و از آنجا كه بخش عمده اين چالش ناشي از كانون هاي خارجي است و منطقه از جمله عراق داراي شرايط صلح و امنيت براي انجام مذاكرات و پيگيري اقدامات در اين زمينه نيستند، ايران با مشكلات متعددي در اين حوزه روبه رو شده است.
وي خاطرنشان كرد: جنگ عامل موثري در تخريب محيط زيست منطقه، فرسايش شديد خاك، از بين رفتن پوشش گياهي و افزايش مناطق بياباني در منطقه است.
ابتكار ضمن يادآوري تلاش هاي خود در كميته محيط زيست شوراي شهر سوم تهران براي پرداختن شهرداري تهران به مسائل محيط زيستي و رفع نواقص موجود در اين زمينه، گفت: خوشبختانه با شروع به كار دولت يازدهم، اين اقدامات تسري پيدا كرد و از پشتوانه حمايت رئيس جمهور و اعضاي هيات دولت برخوردار شد.
معاون رئيس جمهوري با اعلام آمادگي دولت ايران براي امضاء توافق نامه پاريس در مجمع عمومي سازمان ملل با حضور سران تمامي كشورهاي جهان، اظهار كرد: ايران آماده امضاء برنامه عمل براي رسيدن به اهداف تعيين شده در اين توافق نامه است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: از امضاي يادداشت تفاهم و ايجاد همكاري هاي دو جانبه و چند جانبه بين المللي براي رسيدن به اهداف توافق نامه پاريس در زمينه مقابله با اثرات سوء تغييرات آب و هوا استقبال مي كنيم.
*** توسعه پايدار و اقتصاد سبز دو ركن مهم اجرايي شذدن توافق نامه تغييرات آب و هوا پاريس 
ميگوئل آرياس كاني آته كميسيونر انرژي و تغييرات آب و هوا اتحاديه اروپا ضمن اشاره به برخي از مشكلات محيط زيستي در سطح جهان، گفت: ضروري است محيط زيست براي نسل هاي كنوني و آتي حفظ شود و به همين جهت است كه اتحاديه اروپا با تدوين و تصويب و اجرايي نمودن سياست هايي خاص در اين حوزه، تلاش دارد تا به حفظ محيط زيست و كاهش چالش هاي آن در سطح جهان كمك كند.
كميسيونر انرژي و تغييرات آب و هوا اتحاديه اروپا با ابراز اميدواري براي توسعه همكاري با ايران در زمينه محيط زيست، اظهار كرد: يكي از مهمترين پيشنهادات ما به كشورهاي جهان براي حفظ محيط زيست استفاده از انرژي هاي پاك، خورشيدي و بادي است كه ايران از ظرفيت بسيار خوبي در اين زمينه برخوردار است.
وي افزود: بنابراين يكي از مهمترين زمينه هاي پيشنهادي براي همكاري ميان اتحاديه اروپا و ايران در حوزه محيط زيست، بحث توسعه و گسترش انرژي هاي پاك است كه در كاهش توليد انتشار گازهاي گلخانه اي به عنوان مهم ترين عامل موثر بر تغييرات اقليم نيز نقشي اساسي دارد.
ميگوئل آرياس كاني آته ضمن تاكيد بر اهميت و ضرورت اجرايي شدن توافق نامه پاريس، تصريح كرد: لازمه اجرايي شدن اين توافق، قرار گرفتن رشد و توسعه كشورها در مسير پايداري و دستيابي به اقتصاد سبز است.
كميسيونر انرژي و تغييرات آب و هوا اتحاديه اروپا اظهار كرد: يكي از راهكارهاي اتحاديه اروپا در اين زمينه، تشويق و ترغيب شهرداري هاي كشورهاي اروپايي براي توسعه همكاري با بخش هاي اقتصادي، كشاورزي، صنعتي و توليدي، همچنين جذب مشاركت جوامع محلي و بومي براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي در فرآيندهاي توليدي و خدماتي است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا