افزایش تولید محصول های کشاورزی با نانو کودها

اهمیت استفاده از ریزمغذى ها در رسیدن به حداکثر بهره ورى از نظر كمیت تولید و کیفیت محصول های كشاورزى از یک سو و از سوی دیگر موانعی مانند فقر غذایی خاك هاى كشور، شرایط آهكی آنها، PH بالا و شوری آب ها، تعادل نداشتن عناصر در خاک و استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و فرسایش خاک و آلودگی آب های سطحی و زیر سطحی باعث شد تا محققان شرکت دانش بنیان فن آور سپهر پارمیس نیز با استفاده از روش ها و  تولید کودهای جدید و منحصر به فرد و جایگزین کردن آنها گام مهمی در شکوفایی کشور در بخش کشاورزی بردارند و ایران را در ردیف معدود کشورهای دست یافته به فن آوری تولید نانو کودهای ریز مغذی در دنیا با هدف رسیدن به توسعه پایدار ، امنیت غذایی و سلامت جامعه در بخش تولیدات كشاورزى قرار دهند.

دکتر حمید رضا اصلاحی، مدیر فنی این شرکت به اهمیت تولید نانو کودها و ایجاد تحول آنها در اصلاح و افزایش کیفیت محصول های کشاورزی پرداخت و گفت: شرکت ما تولید کننده کودهای ریز مغذی و درشت مغذی با تکنولوژی نانو است. این تکنولوژی به افزایش جذب عناصر در محیط دشوار خاک کمک می کند؛ هم اکنون ما در کشورمان بحث قلیایی بودن خاک را داریم و بحث PH بالا و آهکی بودن خاک های ما مطرح است. چنین شرایطی باعث شده تا عناصر ریز مغذی در خاک های ما وجود نداشته باشد.

وی افزود: در تکنولوژی نوینی که شرکت ما بکار برده، علاوه بر متفاوت بودن نحوه کلات، درصد عناصر بالا رفته است. همچنین به علت افزایش سطح به حجم و سرعت فشار سلولی بالا درصد جذب و خلوص عناصر نیز ارتقا یافته است؛ افزایش جذب نیز به نوبه خود باعث ارتقای کمی و کیفی محصول های کشاورزی می شود.

وی به تفاوت این نانو کودها با کودهای شیمیایی اشاره کرد و گفت: میزان مصرف این کود های سنتز شده نسبت به کودهای شیمیایی بسیار کمتر است( یک پنجاهم تا یک شصتم کودهای شیمیایی). همچنین جذب فلزهای سنگین تقریبا صفر و خیلی پایین‌تر از استاندارد های جهانی است؛ این محصول سالم و عاری از هرگونه فلزهای سنگین و تجمع نیترات است.

بحث قلیایی بودن ، PH بالا و آهکی بودن خاک های ما مطرح است. چنین شرایطی باعث شده تا عناصر ریز مغذی در خاک های ما وجود نداشته باشد.

وی اظهار کرد: هم اکنون ایران در زمینه نانو تکنولوژی از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و رتبه هفتم را به خود اختصاص داده و جزو 20 کشور برتر در زمینه تولد مواد نانو است. از سوی دیگر 43 علم نانو در کشورهای اسلامی مربوط به  کشور ایران است. در زمینه تولید کودهای نانو نیز کشور آمریکا حائز رتبه اول است. در این زمینه  کشورهای سویسی، آلمانی و انگلیسی هم موفق شده اند در سال 2015 محصولی تحت عنوان نانو کود به بازار عرضه کنند. ما از 5 سال گذشته موفق شده ایم این تکنولوژی را در ایران داشته باشیم و این دانش را بومی سازی کنیم.

وی بیان کرد: هم اکنون کشورهای اوکراین و اردن این محصول ها را استفاده کرده اند و از نتیجه کار راضی بوده اند و سایر کشورهایی اروپایی، آفریقایی و همسایه مان نیز درخواست صادرات این محصول ها را به کشورشان داشته اند.

گفتنی است، تجزیه عناصر در سریع ترین زمان در آب و تثبیت آن ها در خاک و قدرت جذب بالا و سریع در ریشه، ساقه، برگ و محصول، افزایش مقاومت گیاهان نسبت به سرما زدگی و تنش های محیطی، آفات و بیماری های گیاهی، حداکثر بهره‌وری در باغ ها و مزرعه ها، همچنین بهبود کیفیت محصول های کشاورزی (افزایش طول انبارداری، افزایش پروتئین و اندازه میوه، خوش خوراکی، بازارپسندی و ….)، بار آوری در باغ ها به دلیل توانمند شدن گیاه و خاک، غنی سازی طبیعی محصول های کشاورزی با افزایش غلظت عناصر ریزمغذی در قسمت های خوراکی گیاهان، کاهش غلظت آلاینده هایی نظیر نیترات، نیتریت و فلزهای سنگین در محصول های کشاورزی ، خاک و آب های زیر سطحی، تحقق امنیت غذایی و سلامت جامعه و حجم پایین مصرف و صرفه اقتصادی مناسب از جمله مهمترین مزایای این نانو کودها است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا