لباسی از تار و پود مدار کامپیوتری

فناوری های پوشیدنی و لباس هاش هوشمند فعلی در حقیقت همگی مدارهای الکترونیکی ای هستند که در یک تکه لباس یا سایر وسایل قابل پوشیدن جای داده شده اند و به همین دلیل نیز می توان آنها را از یکدیگر جدا کرد. همین امر نیز موجب شده است تا بسیاری از افراد معتقد باشند که این دسته از فناوری ها، عملا فناوری های پوشیدنی واقعی آینده نیستند.

در این روش می توان الیافی از جنس اجسام نیمه رسانا را بر روی لباس دوخت که نحوه دوختن این الیاف و رشته ها به نحوی است که در تار و پود لباس گره خواهند خود.

گروهی از دانشمندان دانشگاه اوهایو نیز با این موضوع هم مسیر هستند و به همین دلیل نیز خود به دنبال راهکاری برای ساخت لباس های هوشمند واقعی رفته اند. آنها برای این کار به دنبال این هستند که لباس و مدار الکترونیکی را با یکدیگر یکی کرده و یک لباس هوشمند واقعی را تولید کنند.

این تیم برای این کار از یک روش ویژه بهره برده اند، در این روش می توان الیافی از جنس اجسام نیمه رسانا را بر روی لباس دوخت که نحوه دوختن این الیاف و رشته ها به نحوی است که در تار و پود لباس گره خواهند خود. با این وجود هنوز طرح این تیم ببه موفقیت نرسیده است و این دانشمندان همچنان در حال تلاش برای عملی کردن این طرح هستند و روش های مختلفی را برای آن مورد آزمایش قرار می دهند.

مسلما استفاده از چنین نوعی از فناوری های پوشیدنی ممکن است به عنوان گامی بزرگ برای صنایع پزشکی مطرح باشد و برای نمونه با ساخت یک کلاه از این نوع می توان بیماری خاصی مانند صرع را کنترل کرده و بسیاری از بیماران را از آن نجات داد.

منبع: Gizmodo
ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا