گردشگری فضایی جان دوباره می گیرد

دو شرکت متخصص در علوم هوا- فضا همکاری جالب توجهی را برای طراحی و پرتاب اقامتگاههای پیشرفته به فضا و استقرار آنها در مدار زمین آغاز کرده اند. این پروژه از آن جهت هیجان انگیز است چون نخستین سری از این اقامتگاهها تا سال 2020 در مدار زمین مستقر خواهند شد.

شرکت Bigelow Aerospace با همکاری United Launch Alliance (ULA) این پروژه را عملیاتی می کند. آنچه که در این میان ساخته می شود مدلهای انعطاف پذیری هستند که با نام تجاری B330 ساخته و راهی مدار زمین خواهند شد. هر یک از این مدلها به اندازه یک سوم فضای قابل استفاده ایستگاه فضایی بین المللی، فضای مناسب در اختیار اقامت کنندگانشان قرار می دهند.

دو شرکت متخصص در علوم هوا- فضا همکاری جالب توجهی را برای طراحی و پرتاب اقامتگاههای پیشرفته به فضا و استقرار آنها در مدار زمین آغاز کرده اند.

قرار است نخستین مدل B330 پس از ساخت برای ملحق شدن به ایستگاه فضایی بین المللی به مدار زمین پرتاب شود.

آنچه که توسط Bigelow Aerospace ساخته می شود توسط راکتهای اطلس 5 شرکت ULA راهی فضا می گردد تا بدین ترتیب یکی از هیجان انگیزترین همکاری های فضایی در چند سال اخیر شکل گرفته باشد. این خبر خوشحال کننده توسط نمایندگان رسمی دو شرکت اعلام شده است. در واقع این همکاری را می توان به عنوان نخستین توافق از این دست میان شرکتی متخصص در زمینه پرتابهای فضایی با شرکتی متبحر در عرصه طراحی و ساخت اقامتگاههای فضایی به شمار آورد.

مدلهای B330 تا سال 2020 آماده خواهند شد و یکی از آنها حداقل در همان سال به مدار زمین پرتاب می شوند.

نکته جالب توجه در این زمینه به همکاری این پروژه با آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) مربوط می شود تا جایی که قرار است نخستین مدل B330 پس از ساخت برای ملحق شدن به ایستگاه فضایی بین المللی به مدار زمین پرتاب شود. این خبر مهم را رابرت بیگلو رئیس و بنیانگذار Bigelow Aerospace اعلام کرده است.

البته این مدلهای اقامتگاهی به گونه ای ساخته می شوند که قابلیت ادامه فعالیت در فضا به طور کاملا خودکار را دارند به طوریکه رابرت بیگلو می گوید: آنچه که ما راهی فضا می کنیم قابلیت پرواز مستقل در مدار زمین را دارد.

این اقامتگاههای فضایی هر یک در نوع خود یک ایستگاه فضایی بین المللی به شمار می آیند که همین ویژگی مهم موجب شده تا بتوان از آن به عنوان ساختاری قابل اطمینان برای انجام پروژه های تحقیقاتی و همچنین برنامه های توریستی استفاده کرد.

بر اساس برنامه ریزیهایی که از مدتها قبل صورت گرفته است نخستین اقامتگاه B330 (نامگذاری این مدل با اشاره به حجم فضای داخلی آن یعنی 330 مترمکعب صورت گرفته است) پذیرای توریستهای فضایی و محققانی است که مدار زمین را برای انجام بخش مهمی از پروژه های تحقیقاتی و آزمایشگاهی خود انتخاب می کنند.

مدت زمان اقامت در این مدلها با توجه به نوع درخواست متقاضیان متغیر خواهد بود که از یک هفته تا حتی 45 روز به طول می انجامد.

طراحی مدلهای B330 صرفا به اقامت انسان در مدار زمین محدود نمی شود. شرکت Bigelow Aerospace اعلام کرده که برنامه های گسترده ای برای توسعه این فناوری با هدف اقامت فضانوردان در اطراف ماه و بر روی این کره خاکی در نظر دارد. در نهایت امکان استفاده از آن برای اقامت فضانوردان در مریخ هم ترسیم شده است.

منبع:space.com

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا