رونمایی از دوچرخه هیبریدی دز نخستین كنفرانس مهندسی مكانیك و هوافضا
محمود كریمی مسئول تیم 'بادپای نصیر' در نخستین كنفرانس مهندسی مكانیك و هوافضا در مراسم رونمایی از این دوچرخه گفت: آلودگی هوا یكی از مشكلات اصلی كلان شهرها به ویژه تهران است كه برای كاهش آن استفاده از دوچرخه می تواند بسیار موثر باشد.
وی اظهار كرد: یكی از مشكلات شهری مانند تهران و البته بیشتر شهرهای كشور شیب در خیابان ها و معابر است كه دوچرخه سواری را با مشكل مواجه می كند از این رو شاید افرادی كه تمایل به استفاده از دوچرخه دارند، به دلیل سختی كار منصرف شوند.
كریمی ادامه داد: بر این اساس ایده طراحی و ساخت دوچرخه ای دومنظوره شكل گرفت و این كار با كمك تعدادی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در قالب تیم بادپای نصیر انجام شد.
وی گفت: دوچرخه ای كه توسط این تیم طراحی و ساخته شده، برگرفته از یوزپلنگ ایرانی و دومنظوره است به این معنا كه هم پدالی است و هم در شیب ها می توان از سیستم برقی آن برای ادامه مسیر استفاده كرد.
كریمی افزود: در مكان های مسطح كه از پدال برای حركت دوچرخه استفاده می شود، باتری نیز همزمان شارژ می شود كه می تواند با هر بار شارژ تا 10 كیلومتر را طی كند و اگر از باتری های باكیفیت استفاده شود تا 20 كیلومتر مسافت را نیز می توان با استفاده از آن طی كرد.
وی ادامه داد: اگر به طور برنامه ریزی شده هم از پدال و هم سیستم برقی دوچرخه استفاده شود، باتری آن تا 40 كیلومتر مسافت دوام می آورد، البته تمام این ها به مشخصات باتری، سرعت و شرایط جاده ای بستگی دارد.
مسئول تیم بادپای نصیر اظهار كرد: همچنین سیستمی طراحی شده است كه فرد دوچرخه سوار می تواند سرعت، میزان شارژ باتری و نقشه راه را روی تلفن همراه خود مشاهده كند كه قرار است این سیستم در قالب یك سایت توسعه یابد.
كریمی گفت: درنظرداریم با مذاكره و رایزنی با شهرداری تهران چیتا را به تولید انبوه برسانیم.
نخستین كنفرانس مهندسی مكانیك و هوافضا با ارایه 300 مقاله، رونمایی از سه طرح ملی و تجلیل از پیشكسوتان مهندسی مكانیك و هوافضا در دانشكده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.