شرکت های دانش بنیان، پایگاه حرکت به سمت توسعه یافتگی باشند

علیرضا محجوب در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر اهمیت اقتصاد مقاومتی برای دستیابی کشور به توسعه پایدار، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد قانون اساسی و همان اقتصاد اسلامی است. این همان اقتصادی است که پیامبر اسلام (ص) در دوره شعب ابی طالب پیش گرفتند و سپس در زمان دیگر ائمه دنبال شد. بنابراین آنچه که سبب نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری شد، ضرورت این بحث بود که به معنی رسیدن به شرایط هموار برای ایستادگی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما به دولت و دیگر دستگاه های اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟ گفت: اقتصاد مقاومتی برای حمایت از تولید ملی است. بنابراین چرخه اساسی کارها باید مبتنی بر این موضوع باشد. در دنیای امروز امکان اداره جزیره ای اقتصاد وجود ندارد. حتی از نظر سیاسی نیز نمی توان در بلندمدت کشورها را به این شکل اداره کرد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای پی افکندن برای اقتصادی سالم و پایدار است. ما اگر از این مسیر برویم، ممکن است به رشد اقتصادی قابل ملاحظه ای نرسیم ولی به توسعه دست خواهیم یافت. باید توجه داشته باشیم که اقتصاد لزوما نباید بر ماخذ رشد باشد چراکه اقتصاد رشدی، اقتصادی نیست که یک جامعه بتواند بر آن تکیه کند و به آینده اش امیدوار باشد. اقتصاد دوران شاه، اقتصاد رشدی اما توسعه نیافته بود. اقتصاد عربستان و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس هم اقتصاد رشدی است که این رشد مبتنی بر حجم کل عرضه و تقاضای کالا و خدمات است. اگر یک سال قیمت نفت بالا رود، رشد سر به آسمان می گذارد و چنانچه این قیمت سقوط کند، رشد به کف می رسد.

محجوب تصریح کرد: مقام معظم رهبری با نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی خواستند اقتصاد توسعه ای را جایگزین تفکر رایج بکنند. چون در اقتصاد رشدی همه منتظرند چه وقت قیمت نفت بالا می رود؟ این یعنی چشم به آسمان داشتن نه به بازو و همت خود، آن هم نه آسمانی که خدا در آن نشسته بلکه آسمان موهوم! اگر کسی به خدا توجه دارد، خدا گفته که حرکت کنید تا من برکتش را بدهم. حرکت هم یعنی کار، یعنی تولید، یعنی همین اقتصاد مقاومتی.

مراد این است که در این مسیر، توسعه ای اتفاق بیفتد. برای این منظور باید دانش را به همه سطوح گسترش داد. از این رو می بایست شرکت های دانش بنیان را به پایگاه و جایگاهی برای حرکت به سمت توسعه یافتگی تبدیل کرد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس  در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه شرکت های دانش بنیان چقدر می توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش داشته باشند؟ خاطرنشان کرد: اساس اقتصاد مقاومتی این است که ما تا چه حد بتوانیم دانش را توسعه دهیم و عمومی کنیم؟ اینکه چند مزرعه نمونه ایجاد کنید و در آن، تولید سر به آسمان بگذارد، توسعه ای اتفاق نمی افتد. پارک های علم و فناوری با همین هدف ایجاد شدند اما نتوانستند از دایره خود فراتر بروند. مراد این است که در این مسیر، توسعه ای اتفاق بیفتد. برای این منظور باید دانش را به همه سطوح گسترش داد. از این رو می بایست شرکت های دانش بنیان را به پایگاه و جایگاهی برای حرکت به سمت توسعه یافتگی تبدیل کرد.

وی افزود: اینکه کشور ما تا چه اندازه بتواند در تحقق این هدف، توفیق بیابد باید منتظر ماند و دید. اما این تنها راهی است که پیش روی ما قرار دارد و جز این راه دیگری نداریم. ما گزینه دیگری نداریم و اگر هم چنین هدفی محقق نشد باز باید تلاش کنیم که سرانجام محقق شود. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا