تولید برق از حرکات ماهیچه با مولد پوستی

به گزارش ایسنا، این ابزار که به اندازه یک تمبر پستی است، می‌تواند هنگامی که به آرامی توسط یک انگشت لمس شود، نیروی الکتریکی برابر 90 ولت تولید کند. در حال حاضر، هدف اصلی دانشمندان ارتجاعی‌کردن این سیستم است به طوری که در شکل یک چسب با هر اندازه‌ای، به پوست انسان اعمال شود.

به گفته محققان، اثر تریبوالکتریک موجب عملکرد این ابزار می‌شود؛ این اثر، زمانی تولید می‌شود که انواع خاصی از مواد از طریق تماس و اصطکاک با ماده دیگری، از لحاظ الکتریکی باردار می‌شوند. زمانی که این دو ماده از یکدیگر جدا شوند، جریانی تولید می‌کنند که می‌توان آن را برداشت کرد. در این جا، یک الکترود برای دروکردن جریان الکتریکی لازم است و تیم تحقیقاتی نوعی فیلم طلای با ضخامت 50 نانومتر را برای انجام این عمل به کار برد.

این فیلم طلا، زیر لایه پلاستیکی سیلیکونی قرار داشت که از هزاران ستون ریز تشکیل شده بود و این ستون‌ها به ایجاد ناحیه سطحی بیشتر برای تماس با پوست کمک می‌کنند.

می‌توان از فناوری ابداعی به عنوان حسگر خودنیرودهی‌کننده و پوشیدنی برای رهگیری حرکت و فعالیت کاربر استفاده کرد. این حسگر به باتری نیازی ندارد و با فعالیت‌های روزانه فرد مانند صحبت‌کردن، راه‌رفتن و نگه‌داشتن اشیا نیرودهی می‌شود.

این نوع مولد می‌تواند نیاز به باتری را در ابزار سیار مانند رهگیری‌کننده‌های سلامتی یا ساعت‌های هوشمند رفع کند و حتی روزی به اندازه‌ای انرژی تولید کند که گوشی‌های هوشمند را نیرودهی کرده و نیاز انسان به باتری را از بین ببرد.

جزئیات این تحقیق در مجله IEEE Spectrum ارائه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا