سفير ايران در اردن برآمادگي تهران براي گسترش همكاري در طرح سزامي تاكيدكرد

به گزارش ايرنا، فردوسي پور بعداز بازديد از طرح چشمه نور سزامي كه مراحل تكميل و راه اندازي آن با مشاركت ايران و ديگر اعضاي غرب آسياي اين طرح ادامه دارد، با مديران ارشد اين فناوري نوين و همكاري هاي علمي و تحقيقاتي ديدار و گفت وگو كرد.
سفير ايران در جريان روند اجراي طرح و فعاليت ها در سايت چشمه نور سزامي كه به عنوان نخستين دستاورد در حوزه غرب آسيا محسوب مي شود، قرار گرفت و با شيوه عملكرد شتاب دهنده سينكروترون و كاربرد آن در علوم مختلف از جمله پزشكي، زمين شناسي، معادن و محيط زيست، به عنوان اولويت هاي اوليه تحقيقاتي در منطقه، آشنا شد.
در اين ديدار كه رجبعلي نژاد رايزن نمايندگي ايران در اردن هم حضور داشت، اعلام شد كه سزامي با روند اجرايي فعلي و پيشرفت 85 درصدي نصب سيستم هاي شتابدهنده، در اواخر سال جاري ميلادي پس از طي مراحل تاييد نهايي راه اندازي و در خدمت رشد و تعالي فناوري هاي برتر كشورهاي عضو قرار خواهد گرفت.
مبناي اين طرح در سال 1999 با هدف ايجاد مركزي بين المللي براي همكاري هاي علمي و فني دانشمندان منطقه شكل گرفت. 
اين ايده با استقبال يونسكو و كشورهاي خاورميانه مواجه شد و شورايي بين المللي متشكل از كشورهاي منطقه و كشورهاي ناظر شامل آمريكا، ژاپن، روسيه و چند كشور اروپايي تشكيل و در نهايت كشور اردن به عنوان مكان استقرار سينكروترون و مركز سزامي انتخاب شد.
طرح سزامي در ارتباط با بهره‌برداري از يك دستگاه سينكروترون در منطقه است. سينكروترون، نوعي شتاب دهنده دايره اي يا حلقوي است كه با كمك ميدان هاي الكتريكي و مغناطيسي، تابش الكترومغناطيسي توليد مي كند. 
در واقع هنگامي كه ذرات باردار و يونيزه شده اعم از الكترون و پوزيترون در يك شتاب دهنده حلقوي با سرعت نور در يك محيط الكترومغناطيسي (شامل ميدان هاي الكتريكي و مغناطيسي) قرار گيرند در جهت حركتشان، نوري ساطع مي كنند كه همان تابش سينكروترون يا نور سينكروترون ناميده مي شود. 
تابش سينكروترون يك امكان توانمند براي مطالعه ساختمان مولكولي و تغييرات شكل و تركيبات سلولي در هنگام واكنش هاي شيميايي است كه در زمينه هاي مختلف در تحقيقات علوم بنيادي، فناوري نانو، زيست‌ فناوري، باستان‌شناسي، علم ساختارشناسي، مهندسي مواد، محيط زيست، تهيه داروهاي نوين و پزشكي كاربرد دارد. 
مديران ارشد سزامي با اعلام آمادگي براي هر گونه همكاري هاي فناورانه با جامعه دانشگاهي ايران، حضور ايران را با توجه به توانمندي هاي موجود به ويژه اين كه از اعضاي اصلي است، حائز اهميت برشمردند. 
سفير ايران در پايان اين بازديد با آرزوي موفقيت مديران و مجريان طرح سزامي، بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي گسترش همكاري ها تاكيد كرد.
جمهوري اسلامي ايران جزو اعضاي اصلي طرح سزامي است وهر يك ازكشورهاي عضو طرح مي تواند دو نماينده و دو مشاور در شوراي بين‌المللي سزامي داشته باشد. 
در زمان حاضر يكي از متخصصان ايران در سايت سزامي در اردن مشغول به كار است درحالي كه پيش از اين، دو نفر از متخصصان ايران با سزامي همكاري داشته است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا