9 تیر سال 1394 یک ثانیه بیشتر خواهد بود

سیناپرس: در روز نهم تیر سال آینده یک ثانیه به طول شبانه روز اضافه می شود تا بدین ترتیب این اطمینان خاطر حاصل شود که ساعت های اتمی با زمان دورانی زمین همگام باشند اما شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنت از این روز ترس زیادی دارند.

به طورکلی طول هر روز حدود دو هزارم ثانیه کوتاه تر می شود. اما ساعتهای اتمی که ضریب دقت آنها به یک میلیونیوم میلیاردیوم ثانیه می رسد سرعت عمل خود را تغییر نمی دهند.

درحالی که این نکته مشکل فوری و حادی محسوب نمی شود اما در نهایت موجب می شود که ساعتهای اتمی هماهنگی خود با دوران زمین را از دست دهند.

دمترویس ماتاکیس رئیس سرویس خدمات زمان رصدخانه نیروی دریایی آمریکا می گوید: زمین به تدریج حرکت کندتری پیدا می کند و این مسأله می تواند به شکل گیری مشکلی بزرگ منجر شود.

سرویس جهانی دوران زمین (IERS) برای حل این مشکل راه حل افزودن یک ثانیه به زمان و در نهایت هماهنگ نگاه داشتن ساعت اتمی با گردش زمین را مطرح کرده است.

امسال و بر اساس برنامه ریزیهای از پیش صورت گرفته این ثانیه اضافی در زمانی که دقیقا نیمه سال است – ساعت 11 و 59 دقیقه و 59 ثانیه بعدظهر – لحاظ خواهد شد. این اتفاق در 30 ژوئن (9 تیر) روی خواهد داد.

از سال 1972 میلادی این برای بیست و ششمین سال است که یک ثانیه به زمان افزوده می شود. در گذشته این یک ثانیه اضافی از سوی سیستم های رایانه ای نادیده گرفته می شد. آخرین بار در سال 2012 یک ثانیه به زمان اضافه شد که با روی دادن مشکلاتی برای برخی شرکتهای بزرگ جهانی همراه بود.

مشکل اینجاست که در حین افزوده شدن یک ثانیه به زمان، ساعت رایانه زمان 60 ثانیه را به جای عبور به دقیقه بعدی نمایش داده و یا ثانیه 59 را دو بار نشان می دهد. در چنین موقعی سیستم پردازشگر رایانه دچار اختلال می شود.گوگل برای حل این مسأله به هر لحظه از زمان در طول سال یک میلی ثانیه می افزاید.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا