گزارش سازمان محیط زیست به دولت درباره آلودگی هوا

در بخش سوخت، اقدامات مهمی در راستای جلوگیری از آلودگی هوا از قبیل تکمیل توزیع بنزین یورو 4 در کلانشهرها، حذف حلال های صنعتی پتروشیمی تحت عنوان بنزین پتروشیمی از سوخت توزیعی کشور، اجرای 50 درصدی طرح کنترل بخارات مخازن، تانکرها و جایگاه های عرضه بنزین (کهاب) و پایش و آنالیز سوخت توزیعی در کلانشهرها هر سه ماه یکبار انجام شده است.

 جلوگیری از شماره گذاری خودرو های بنزینی وارداتی فاقد استاندارد یورو 5
همچنین در بخش خودرو، ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی کشور از یورو 2 به یورو 4، جلوگیری از شماره گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده تولید داخل از ابتدای آذر 94، جلوگیری از شماره گذاری خودروهای بنزینی وارداتی فاقد استاندارد یورو 5، جلوگیری از شماره گذاری خودروهای بنزینی تولید داخل فاقد استاندارد یورو 4، توقف تولید موتورسیکلت های کاربراتوری از ابتدای مهر 95، ارائه بسته حمایتی تولید خودروها و موتورسیکلت های هیبریدی و برقی، بازنگری و تصویب حدود مجاز معاینه فنی خودروها، راه اندازی مقدماتی سیستم یکپارچه معاینه فنی خودروها از جمله اقدامات صورت گرفته است.
*** سوخت نیروگاهی
در بخش نیروگاهی نیز مجموع کل سوخت مصرفی نیروگاه ها 72 میلیارد متر مکعب در سال معادل گاز تخمین زده می شود که در سال 92 از این مقدار، 37 میلیارد متر مکعب سهم سوخت گاز بوده که در سال 93 به 50 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است، این اقدام منتج به افزایش 34 درصدی سوخت گاز و کاهش مصرف سوخت سنگین در نیروگاه های کشور شده است.
همچنین مصرف سوخت مازوت در 4 نیروگاه که سهم قابل توجهی در آلودگی هوای منطقه داشته اند به طور کامل حذف شده است.

تبدیل نیروگاه های توربین گازی موجود به نیروگاه های سیکل ترکیبی
تبدیل نیروگاه های توربین گازی موجود به نیروگاه های سیکل ترکیبی و تولید همزمان برق و حرارت تاکنون حدود 12هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه های گازی موجود در شبکه سراسری با احداث بخش بخار، تبدیل به سیکل ترکیبی با ظرفیت بیش از 18 هزار مگاوات شده و بالغ بر 7300 مگاوات و مبادله موافقت نامه احداث بخش بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی با بخش خصوصی از دیگر اقدامات در این بخش است.

الزام پایش لحظه ای در واحدهای 220 واحد صنعتی بزرگ
پایش و اندازه گیری آلاینده های شاخص هوای آزاد (از طریق 188 ایستگاه ثابت سنجش در کل کشور)، کنترل و نظارت مستمر بر فعالیت واحدهای صنعتی از طریق کارگروه مدیریت و ساماندهی صنایع آلاینده، (بررسی وضعیت موجود، ارائه راهکار و پیگیری روند بهبود وضعیت در بیش از 15 واحد صنعتی بزرگ و سه منطقه صنعتی کلان واقع در دشت شازند، دشت بختیار و پارس جنوبی)، بررسی دقیق گزارش های ارزیابی زیست محیطی با تاکید بر مدلسازی آلاینده های هوا (50 مورد در دو سال گذشته)، الزام پایش لحظه ای (بر خط) در واحدهای صنعتی بزرگ (220 واحد بزرگ)، الزام کلیه صنایع به اجرای طرح خود اظهاری در پایش هر سه ماه یکبار (واحد ها ملزم به ارائه گزارش اندازه گیری های فصلی از آلاینده های خروجی سیستم خود است) نیز از جمله اقدامات صورت گرفته در بخش پایش آلاینده های هوا است.
همچنین گزارشی از اقدامات نظارتی همچون نظارت مستمر بر انجام تست های آلایندگی خودروها در مرحله تایید نوع (TA) و آزمون های انطباق تولید (COP) و آلایندگی صوتی، برگزاری جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به طور مستمر (18جلسه در دولت یازدهم)، برگزاری جلسات کارگروه استانی کاهش آلودگی هوا در کلان شهر ها به طور مستمر( در هر شهر حداقل یک جلسه با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان تشکیل شده است)، تدوین گزارش عملکرد دستگاه ها در راستای اجرای راهکار های کاهش آلودگی هوا و ارائه به هیات دولت طرح شد.

تدوین برنامه اقدام معاینه فنی و هوشمند سازی موتورخانه ها
در بخش قوانین ضوابط و استانداردها نیز گزارشی از تصویب برنامه اقتصاد کم کربن در هیات دولت به عنوان پیوست برنامه ششم توسعه کشور، تهیه برنامه مشارکت داوطلبانه کشور برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ( INDC) و تصویب آن در هیات دولت، تهیه سند ملی گرد و غبار، ابلاغ مصوبه دمای داخل اتاق ها 18 درجه و راهرو ها 21 درجه سانتیگراد، به تمامی دستگاه های دولتی، تدوین برنامه اقدام معاینه فنی و هوشمند سازی موتورخانه ها و ارائه به هیات دولت، همکاری در تدوین پیش نویس برنامه برش یک ساله کاهش آلودگی هوا (با اولویت شهر تهران) ارائه شد.
بازنگری قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در قالب لایحه هوای پاک و ارائه به مجلس شورای اسلامی، بازنگری و ارتقاء حدود مجاز معاینه فنی خودروها و تصویب در شورای عالی محیط زیست، بازنگری و تکمیل حدود مجاز خروجی آلاینده های هوا در سه گروه صنایع فلزی، غیر فلزی و شیمیایی و تصویب آن در هیات دولت، تدوین پیش نویس استانداردهای هوای آزاد و ارائه به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت، تدوین معیار مصرف سوخت برای خودروهای بنزینی و موتور سیکلت ها بر اساس گاز دی اکسید کربن خروجی از اگزوز در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از دیگر کارهای مورد اشاره در گزارش مذکور بود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا