نیش زنبور انتقام جویانه نیست

ممکن است بسیاری از شما پس از گزیده شدن توسط تنها یک زنبور و آسیب رساندن به آن شاهد حملات گروه زیادی از زنبور ها به خود بوده باشید. بر اساس اعتقادات گذشتگان، حمله دست جمعی زنبور ها پس از آسیب دیدن یکی از انها برای انتقام گیری اتفاق می افتد. با این حال انجام تحقیقات علمی فراوانی در این زمینه این باور را غلط دانسته و آن را رد می کند ولی نمی توانند غیراحساسی بودن این رفتا را به صورت کامل رد کنند.

برخی بر این باورند که تحریکات مشخصی ممکن است باعث بروز تغییرات شیمیایی خاصی در مغز حشرات شود که انسان ها ممکن است آن را به عنوان احساسات خاصی تقلی کنند.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته توسط داشنمندان، این نوع واکنش زنبور ها بیش تر برای دفاع از خود است. زنبور ها حشرات کاملا اجتماعی هستند و ارتباطات و مخابرات برای انها از اهمیت زیادی برخوردار است و اولویت اول زندگی انها است. این حشرات برای با خبر کردن یکدیگر از وقایع به جای تکیه بر صداها، از سیگنال های شیمیایی خاصی به نام فرومون ها استفاده می کنند.

زمانی که یک زنبور در نزدیکی هم نوع خود می میرد، بدن ان به طور خودکار فرمون هشدار دهنده ای را از خود آزاد می کند و به این ترتیب هم نوعان خود را از وجود خطر در اطرافشان آگاه می سازد. به این ترتیب آسیب رسیدن به یکی از زنبور ها می تواند واکنش گروه بزرگی از آنها را بر انگیزاند.

اما این که آیا زنبور ها واقعا از شما عصبانی می شوند یا خیر سوالی است که پاسخ آن بسیار پیچیده است. در مورد حیواناتی نظیر سگ و گربه ممکن است پاسخ این سوال مثبت باشد اما درباره وجود احساس در تمامی حیوانات نمی توان پاسخی قطعی داد. حتی این سوال درباره حشرات بسیار بسیار عمیق تر خواهد شد زیرا دانش بشر درباره آنها هنوزهم بسیار ناچیز است.

برخی بر این باورند که تحریکات مشخصی ممکن است باعث بروز تغییرات شیمیایی خاصی در مغز حشرات شود که انسان ها ممکن است آن را به عنوان احساسات خاصی تقلی کنند. با این حال بر اساس دانش فعلی بشر در این زمینه نمی توان پاسخی قطعی بیان کرد.

منبع: mentalfloss

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا