کاسینی سیاره نهم را کشف نکرده است

بر اساس گزارش های برخی از منابع خبری، فضاپیمای کاسینی توانسته است به شناسایی سیاره نهمی در منظومه شمسی دست بزند اما با این حال سازمان ناسا تمامی این اخبار را تکذیب کرده است.

اگر سیاره نهمی  وجود داشت کشش جاذبه ای آن حتما خود را به صورت واضح تری نشان می داد  و تنها بر روی جسم کوچکی مانند کاسینی اثر نمی گذاشت

بر اساس گزارش های ناسا، فضاپیمای کاسینی هیچ انحراف پیش بینی نشده ای را در اطراف سیاره زحل تجربه نکرده است. بر اساس گفته های این سازمان اگر سیاره نهمی در آن اطراف وجود داشت کشش جاذبه ای آن حتما خود را به صورت واضح تری نشان می داد و تنها بر روی جسم کوچکی مانند کاسینی اثر نمی گذاشت.

ویلیام فولکنر به عنوان یکی از دانشمندان ناسا در این باره بیان کرد که:« سیاره ای کشف نشده در خارج از مدار سیاره نپتون اگر 10 برابر بزرگ تر از سیاره زمین باشد باید بر روی مدار زحل تاثیر بگذارد نه (جسم کوچکی مانند) کاسینی.» همچنین ارل مایز به عنوان مدیر پروژه کاسینی در این باره گفته است که :« اگر چه ما دوست داشتیم که کاسینی بتواند سیاره جدیدی را در منظومه شمسی شناسایی کند اما با این حال نتوانسیتم در مدار مورد نظرمان شاهد انحرافات خاصی که مدل های فعلی نتوانند آنها را توجیه کنند، باشیم»

با این حال، در حالی که چرخش مداری کاسینی آشفتگی های زیادی دارد مدار زحل نیز این چنین است. در حقیقت، هیچ چیز جز وجود سیاره نهم در منظومه شمسی نمی تواند این انحرافات را تبیین کند. به این ترتیب محققان بسیاری مدل خود از منظومه شمسی را تغییر داده و سیاره نهم را به صورت فرضی بر روی مدار های مختلفی قرار دادند تا بتوانند به وسیله آن این انحرافات را تحلیل کنند. بر اساس گزارش های منتشر شده توسط آنها، اگر سیاره نهمی وجود داشته باشد باید 600 واحد نجومی(برابر با 90 میلیارد کیلومتر) از صورت فلکی نهنگ فاصله داشته باشد تا بتواند باعث چنین انحرافاتی در مدار زحل  شود.

منبع: redorbit