علت شکست مکرر لانه گزینی جنین

این کنگره به صورت همزمان(twin congress)در مرکز همایش­های رازی توسط انجمن علمی جنین شناسی و بیولوژی تولید مثل ایران و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران با همکاری مراکز دانشگاهی،تحقیقاتی و درمان ناباروری کشور به شکل ارائه مقالات تخصصی، پوستر ، سخنرانی های جامع در قالب پانل های تخصصی و بحث های گروهی با حداکثر امتیاز بازآموزی برگزار خواهد شد.

 پانل " مدیریت مبتنی بر شواهد در RIF" با مسوولیت دکتر سهیلا انصاری­پور با موضوعات شکست مکرر IVF، تعاریف، تفاوت­ها و شباهت­های شکست مکرر و سقط مکرر (دخالت عوامل جنینی و مادری) ، دلایل ثابت شده و احتمالی   RIF ، روش ارزیابی مبتلایان به  RIF ،مداخلات ثابت شده و تحقیقاتی در  RIF ، برگزار خواهد شد.

مسئول پانل  مدیریت مبتنی بر شواهد در RIF (شکست مکرر لانه گزینی جنین) گفت :در مواردی می­توان توضیحی برای شکست مکرر لانه­گزینی بیان نمود مانند دخالت عوامل مربوط به اسپرم و یا سن بالای خانم و یا اندومتریوز و در مواردی هم مانند نازایی بدون علت خاص، نمی توان دلیل واضح برای آن معین نمود . به طور کلی دلایل را می توان به سه دسته عمده مربوط به جنین و اندومتر و تعامل این دو فاکتور بر یکدیگر تقسیم بندی کرد.

دکتر انصاری­پور در ادامه افزود :متاسفانه در حال حاضر ابزار روتین تشخیص جنین مناسب تنها بر اساس شکل یا  مورفولوژی آن میسر هست اگرچه در آینده نزدیک تکنیک­های نویدبخش PGS/NGS  در راه هستند. در مورد اندومترجدا از امکان تشخیص ضایعات آناتومیک توسط سونوگرافی و هیستروسکوپی، ارزیابی اندومتر مناسب حین سیکل به طور روتین تنها بر اساس نمای سه خطی آن در سونوگرافی دو بعدی استوار هست و تعیین پذیرش اندومتر Edometrial Receptivity  بر اساس روش­هایی چون Endometrial Receptor Array (ERA) تحقیقات بیشتری لازم هست.به عبارتی دیگر اندومتر را می­توان همچون جعبه سیاه و یا مرموز در نظر گرفت که حتی بر خلاف جنین که امکان گرفتن یک یا دو بلاستومر از آن ممکن است ، بررسی اندومتر  به علت شرایط خاص آن در زمان لانه گزینی میسر نیست.

دکتر انصاری­پور در پایان با اشاره به این موضوع که چالش اصلی درمان ناباروری شکست مکرر لانه­گزینی می باشد تاکید کرد: هنوز مطالعات و تحقیقات بیشتر با همکاری چند رشته­ای شامل متخصصین ژنتیک ، جنین شناسی،زنان،اندورولوژی و ایمونولوژی برای درک عمیق پاتولوژی شکست مکرر IVF لازم است.

علاقمندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می­توانند به نشانی اینترنتی http://www.icrhc-iserb2016.ir/fa/register-congress.aspx?c=iserb2016  مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های22404144 داخلی 338 یا 357  ، 22431945 و 22432020 داخلی 408  تماس حاصل نمایند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا