ارسال ماهواره علمی قابل بازیافت چین به فضا

ماهواره جدید چین که با هدف انجام پژوهش های جدید علمی تهیه شده و دارای قابلیت بازیافت است ،  با نام  SJ-10  با پرتاب راکت ماهواره بر D-2 از مرکز فضایی جیو چوان صحرای گبی واقع در شمال غربی چین پس از پرتاب در مدار قرار گرفت .

ماموریت اصلی این کاوشگر انجام 19 آزمایش علمی در خصوص احتراق در جاذبه ، اثر تابش در فضا ، اثرات بیولوژیکی جاذبه بر احتراق و فضای بیو تکنولوژی و مطالعه در خصوص ریز گرانش ها خواهد بود . بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ، دانشمندان برای انجام این پژوهش ها از جنین موش برای مطالعه شرایط زیستی در بی وزنی استفاده کرده و این جانور پس از مطالعات فراوان در این سفر انتخاب شده است و هدف از این کار بررسی روند تولید مثل  انسان ها و مطالعه تششعات فضایی بر ثبات ژنتیکی جانداران خواهد بود .

گفتنی است در این سفر مرکز علوم فضایی CAS  و آژانس فضایی اروپا جهت ارسال مخازن نفت خام فشرده برای بررسی هر چه بیشتر احتراق در شرایط خاص همانند عدم وجود جاذبه در فضا همکاری های لازم را با کشور چین داشته اند .

هو ونروی ، دانشمند ارشد پروژه فوق در خصوص این ماموریت اظهار داشت که هدف از انجام این ماموریت آزمایش هایی است که پیش از این صورت نگرفته وهمچنین  می تواند به پیشرفت هایی کلیدی در تحقیقات دانشگاهی نیز منجر گردد.

SJ-10 دومین ماهواره از چهار ماهواره علمی تحت برنامه ریزی سازمان فضایی CAS   محسوب شده که  به عنوان بیست و پنجمین ماهواره قابل بازیابی توسط کشور چین شناخته می شود و در طول دهه های گذشته مورد بهره برداری قرار گرفته است . در پایان گفتنی است  فضا پیمای فوق پس ازانجام  آزمایش های پیش بینی شده  در انتها طبق پیش بینی های صورت گرفته از خاک   کشور مغولستان برای فرود نهایی خود استفاده خواهد کرد .

منبع : Xinhuanet