استفاده آزمایشی از بایودیزل در خط BRT امام علی(ع) تهران

علی محمد لطیفی در این باره گفت: استفاده از بایودیزل به صورت آزمایشی در خطوط بی آر تی بزرگراه امام علی آغاز شده است و نتایج حاصل از آن به صورت مداوم پایش می‌شود.وی جایگزینی سوخت‌های زیستی به جای سوخت فسیلی را یکی از مهمترین اولویت‌های این کارگروه دانست و ادامه داد: برای قرار دادن سوخت‌های زیستی، در سبد سوختی کشور طرح‌های مختلفی داریم که یکی از این طرح‌ها تولید بایودیزل از روغن‌های پسماند خوراکی است.

لطیفی اضافه کرد: برای اجرای این طرح، روغن‌های پسماند خوراکی را از رستوران‌ها و فست فودها تهیه کردیم و پس از استخراج بایودیزل، از آن به جای سوخت فسیلی استفاده می‌کنیم.

رییس کارگروه محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی خاطرنشان کرد: برای این کار با شرکت اتوبوسرانی نیز قراردادی منعقد کردیم که بر اساس آن برای اولین بار از بایودیزل در اتوبوس‌های بی آر تی بزرگراه امام علی استفاده کردیم که از دو درصد شروع شده و تا 5 و 10 درصد نیز ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده از این آزمایش، یادآور شد: برای پایش این طرح با یک شرکت خصوصی قراردادی به امضا رسید که بر اساس آن این شرکت متعهد شد تا نتایج زیست محیطی استفاده از بایودیزل را به صورت مداوم پایش و بررسی کنند که این مهم صورت پذیرفت و نتایج این مطالعات نیز به زودی اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، لطیفی اظهار کرد: در صورتی که نتایج این کار مثبت باشد، امسال طرح استفاده از بایودیزل در کیش به صورت پایلوت آغاز می‌شود و در صورت مثبت بودن نتایج پایلوت، طرح به صورت کلی در سراسر کشور اجرایی می‌شود.