تسلا، از شوخی فانتزی تا حضور در جمع غولهای خودروسازی جهان

برند تسلا از سال 2003 یعنی از زمانی که آغاز به کار کرده تمرکز خیره کننده ای بر روی طراحی و ساخت خودروهای برقی داشته و این روند را در مقایسه با سایر غولهای خودروسازی جهان با سرعت چشمگیری ادامه داده است. تنها طی 12 سال گذشته مجموعه ای از خودروهای تمام برقی از این شرکت خارج شده اند که در مقایسه با عمر بسیار کم فعالیت آن نتیجه ای درخشان در صنعت خودروسازی جهان به شمار می آید. از مدلهای Roadster گرفته تا Model S همواره شاهد به روزرسانی های متعددی در این روند بوده ایم و حالا تسلا و مرد همه کاره آن یعنی الون ماسک که همزمان رؤیای فرستادن انسانها به مریخ را هم در سر دنبال می کند تازه ترین شاهکار این شرکت را به دنیا معرفی می کند یعنی Model 3. خودروی جذاب و چشم نواز. اکنون این پرسش مطرح می شود که تسلا چگونه به اینجا رسید؟

این برند در سال 2003 و توسط گروهی از مهندسان فعال در سیلیکن ولی آمریکا شکل گرفت. آنها متأثر از قابلیتها و مزایای خودروهای برقی بر آن شدند تا تحولی دیدنی در این عرصه ایجاد کنند که در ادامه با سرمایه گذاری مارتین ابرهاررد و مارک تارپنینگ دریافتند که این یک روند کاملا جدی است. در نهایت نوبت به الون ماسک رسید تا در سال 2004 به جمع آنها بپیوندد. اینکه چه کسی یا کسانی تأثیر اصلی در توسعه این برند را داشتند کاملا روشن نیست اما در نهایت این الون ماسک بود که در سال 2008 مدیرعامل تسلا لقب گرفت. او همچنان این سمت را در اختیار دارد.

Roadster    

نخستین تجربه تسلا در زمینه طراحی و ساخت خودروهای برقی Roadster نام داشت، خودرویی که صفر تا 100 را در 3.7 ثانیه طی می کند تا 209 کیلومتر بر ساعت نیز حداکثر سرعت دارد. این یک موفقیت برای خودروی برقی محسوب می شد که قرار بود آغارگر راه طولانی و البته پرفراز و نشیبی برای گروهی از مهندسان خوش فکر جهان باشد که اتفاقا هم اینگونه شد. این خودرو مجهز به شبکه باتری متشکل از 6831 سلول لیتیوم یونی است. انبوهی از ریزپردازشگرها مسؤول حفط تعادل و دمای مناسب در شبکه باتری خودرو را بر عهده دارند.

اما این خودرو نواقصی داشت که به موجب آن در سال 2009 فراخوانی از سوی تسلا اعلام شد. خودرویی که 110 هزار دلار قیمت داشت و قطعا هیچ کس حاضر نبود چنین مبلغی را برای خودرویی که نقص فنی مهمی داشته باشد بپردازد.

Model S

اگر Roadster نشان داد که خودروهای برقی بیشتر شبیه یک فناوری فانتزی و نه چندان کاربردی باشند اما محصول بعدی تسلا یعنی Model S همه چیز را تغییر داد. در حقیقت این خودرو نشان داد که تسلا برنامه های زیادی برای آینده دارد تا خودروهای برقی را به عنوان جایگزینی مناسب و کاربردی برای خودروهای لوکس برندهای مطرحی همچون مرسدس، بی.ام.و و جگوار به دنیا معرفی کند.

تسلا نشان داده که در زمینه فناوری خودروهای تمام برقی چیزهایی برای عرضه دارد که همگان را به وجود خواهد آورد

این محصول جدید با باتری های 40، 60 و 85 کیلووات ساعتی ارایه شد و به شدت مورد توجه کارشناسان قرار گرفت. این مدل با برد حرکتی 420 کیلومتری رکورد 5.8 ثانیه ای برای صفر تا 100 برجای گذاشت. اما وقتی به روزرسانی هایی در آن صورت گرفت این رکورد بهبود یافت و به 3 ثانیه کاهش یافت.

سوپرشارژرها

همزمان با به روزرسانی های نرم افزاری و سخت افزاری که بر روی Model S صورت گرفت، تسلا بر آن شد تا ایستگاههای مخصوص شارژ (سوپرشارژرها) این خودرو را نیز توسعه دهد. هم اکنون 611 ایستگاه از این نوع در سراسر جهان مشغول به سرویس دهی به خریداران این خودروها هستند. این سوپرشارژرها برخلاف شبکه سراسری برق، 120 کیلوواتی بوده و در مدت نیم ساعت باتری خودرو را برای طی 270 کیلومتر شارژ می کند. البته این مدت زمان به مراتب بیشتر از زمانی است که صاحبان خودروهای معمولی احتراقی برای پر کردن باک باتری خودرویشان صرف می کنند اما هر چه باشد پیشرفتی چشمگیر در عرصه خودروهای برقی و سخت افزارهای مربوط به آنها به حساب می آید.

Model 3

انتظارها به سر رسید و تسلا از تازه ترین دستاورد خود در عرصه خودروهای تمام برقی رونمایی کرد. البته علاقمندان به این خودرو باید یک سال صبر کنند تا کار تولید انبوه این مدل آغاز شود. همزمان با بازگشایی تأسیسات پیشرفته ای در نوادا، الون ماسک امیدوار است تا سال 2020 سالانه 500 هزار بسته باتری مدلهای Model 3، Model S و Model X تولید شود.

محصول جدید تسلا یعنی Model 3 تنها 35 هزار دلار قیمت دارد و جالب اینکه با هر بار شارژ کامل باتری 320 کیلومتر مسافت را طی می کند که از این حیث با رقیب شناخته شده ای یعنی Bolt شورلت برابری می کند. البته فراموش نکنیم که Bolt 3 هزار دلار گرانتر از شاهکار تسلاست.

اگرچه تسلا طی 12 سال گذشته اثرگذاری چشمگیری در صنعت خودروهای برقی داشته است اما همچنان در برابر غولهای خودروسازی مانند قایقی در برابر کشتی بزرگی است. این شرکت در سال 2015 تنها 50 هزار و 850 دستگاه خودرو تولید کرد حال آنکه خروجی بی.ام.و در همین سال 2.2 میلیون دستگاه بوده است. با این حال تسلا نشان داده که در زمینه فناوری خودروهای تمام برقی چیزهایی برای عرضه دارد که همگان را به وجود خواهد آورد.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا