طبیعت گردی و هزینه های آن برای محیط زیست

گردشگرانی که شمار آنها به صورت مرتب در حال افزایش است با فرارسیدن نوروز به سوی استان های با طبیعت سرسبز از جمله کهگیلویه و بویراحمد سرازیر می شوند.
گردشگران با راهنمایی رسانه ها، آشنایان، دستگاه های دولتی و مردم به سوی مکان های بکر می روند و گاه چند شبانه روز را به صورت گروهی در مکانی اتراق می کنند.
تمایل به این گونه گردشگری رو به فرونی است و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: نوروز امسال دست کم یک میلیون و 116 هزار گردشگر از استان دیدن کردند.
محمود باقری افزود: این عدد، تنها آمار گردشگرانی است که در مکان های اقامتی زیرنظر ستاد خدمات سفر استان کهگیلویه و بویراحمد اسکان یافتند و بخش زیادی از مسافران نوروزی در منازل دوستان و اقوام خود اسکان پیدا کردند.
وی عنوان کرد: از این تعداد مسافر نوروزی بیش از 296 هزار نفر از بناهای تاریخی و بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد دیدن کرده اند.
با توجه به اینکه بخش اصلی گردشگران این استان، طبیعت گردان هستند و از مراکز تاریخی کمتر بازدید می شود می توان پی برد که پای چه تعداد انسان در نوروز امسال به طبیعت کهگیلویه و بویراحمد باز شد.
در کنار جنبه های مثبت بازدید این تعداد گردشگر می توان به جنبه های منفی و خطرناک آن نیز اشاره کرد که مهمترین آن، تخریب بیش از پیش طبیعت است.
***چگونه گردشگران طبیعت را تخریب می کنند؟
مهمترین و طولانی ترین تعطیلات ایران به گونه ای انتخاب شده که به صورت ناخودآگاه بیشترین آسیب به طبیعت رسانده می شود.
در این موقع از سال، طبیعت در زمان نونهالی خود به سر می برد و همزمان با شکفتن گل ها، غنچه های درختان، علف های نحیف و زاد و ولد پرندگان و حیوانات، صدها هزار انسان به این طبیعت در معرض آسیب هجوم می برند.
با وجودیکه بسیاری از افراد در این مدت از گذراندن وقت خود در طبیعت لذت می برند اما در سوی دیگر این ماجرا هزینه سنگین این لذت را طبیعت پرداخت می کند.
برخی افراد بدون در نظر گرفتن جنبه های حفاظتی طبیعت به شکستن شاخه های درختان، ریشه کنی برخی گیاهان کمیاب، تخریب سبزه ها و گلزارها، آلوده کردن آب رودخانه ها، آتش افروزی در جنگل و طبیعت و به جاگذاری زباله های پلاستیکی و دیرتجزیه شونده می پردازند.
قدرت الله سلیمانی، از هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد که مستندی در این زمینه تهیه کرده است می گوید: یکی از مهمترین آسیب هایی که به طبیعت وارد شده احداث راه های آسفالت روستایی است که باعث شده خودروها به راحتی به قلب جنگل ها بروند.
وی اظهار کرد: توسعه راه های روستایی، این کارکرد پنهان و منفی را داشته است که به طبیعت استان خسارت زیادی وارد شود چون خودروها و گردشگران بی توجه به حفظ محیط زیست می توانند به هرنقطه بکری سفر کنند.
سلیمانی بی توجهی به محیط زیست را زیان بار می داند و معتقد است رسانه ها باید منتقد وضعیت کنونی باشند.
***فرهنگ مراقبت از طبیعت
ریشه های فرهنگی سنتی مردم کهگیلویه و بویراحمد رابطه خوبی با طبیعت دارد و مردم در گذشته احترام بسیار بالایی برای طبیعت قائل بودند.
محمد ولی پور، کارگر ساکن شهرستان کهگیلویه معتقد است از بین بردن یک درخت، گناه دارد و در آخرت باعث عذاب افراد می شود.
باور وی این است که از بین بردن هر درخت باعث آسیب رسیدن به انسان در همین دنیا نیز می شود و فرزندان افراد خطاکار از پیامدهای این کار در امان نیستند.
محمد علی شایسته نیز می گوید: به یاد دارم مادر بزرگم زمانی که زیر درختی برای مدتی استراحت می کرد با احترام زیاد اطراف درخت را تمیز می کرد.
سید محمد خاقانی نیز به خانواده اش توصیه می کند از انداختن کیسه های پلاستیکی و زباله ها در طبیعت خود داری کنند.
رضا رئیسی نیز خود دست به کار می شود و همه زباله های افراد همراهش را جمع آوری و در خودرو می گذارد تا هنگام مشاهده سطل زباله آنها را در سطل بریزد. 
بازگشت به فرهنگ پیشین حفاظت از طبیعت کار خیلی سختی نیست و تنها لازم است این فرهنگ خفته را بیدار کرد.
نمونه های کم اما امیدوار کننده ای از بازگشت مردم کهگیلویه به سنت دیرین حفاظت از طبیعت مشاهده می شود که یک نمونه آن سوژه رسانه های استان در روزهای اخیر شد.
'صفا فضیلت 'یکی از شهروندان کهگیلویه ای که به همراه تعداد دیگری از بستگان خود برای سبزده بدر به منطقه موگرمون در شهرستان لنده رفته بود توانست نظر رسانه ها را جلب کند.
وی در روز سیزدهم فروردین امسال به همراه دیگر همسفرانش با چسباندن دست نوشته هایی به خودروی خود شعارهایی در زمینه حفاظت از طبیعت نوشته بود.
هزینه طبیعت گردی برخی خانواده ها بسیار سنگین است و البته بخش اصلی این هزینه ها را طبیعت پرداخت می کند.
در مجموع به نظر می رسد اگرچه صنعت گردشگری رو به گسترش است و نمی توان از جنبه های مثبت آن صرف نظر کرد اما بدیهی است بدون توجه به حفظ طبیعت و فرهنگ استفاده از آن، چنین صنعتی نیز دوام نخواهد داشت.
می توان گونه خوش خیم طبیعت گردی را تشویق کرد که به جا ماندن صدها کیلوگرم ظرف پلاستیکی و یک بارمصرف ، پوست میوه وغذای مانده در پی نداشته باشد و آتش در طبیعت پس از ترک منطقه خاموش شود و به شاخه های درختان، سبزه ها، گل ها، پرندگان و حیوانات آسیب رسانده نشود. 
 

منبع:ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا