کشف سیر تکاملی ستارگان با بررسی کوتوله سفید

کوتوله های سفید معمولا اتمسفری انباشته از گازهای هیدروژن و هلیوم دارند؛ گازهای سبکی که به سمت بالا شناورند و ستارگان را از دید دانشمندان پنهان می کنند.
اکنون ستاره شناسان بعد از کشف اولین ستاره مرده در جهان که در زیر لایه ضخیمی از هیدروژن و هلیوم پنهان نشده است، می توانند شناخت زیادی در مورد تکامل ستارگان بدست آورند.
زمانی که سوخت ستارگان تمام و رویه مرگ آنها آغاز می شود، به درون فرو می ریزند که باعث می شود به اندازه قابل توجهی داغ تر شوند و مقادیر زیادی گاز متصاعد شود.
این رویه باعث می شود که هسته داغ و متراکم ستاره تحت عنوان کوتوله سفید باقی بماند. 
کوتوله های سفید نوعا جوی انباشته از گازهای هیدروژن و هلیوم دارند، گازهایی که سبک تر از عناصر سنگین تری مانند اکسیژن و کربن هستند و در بالای جو ستاره شناورند و ستاره را از دید دانشمندان پنهان می کند.
اما محققان برزیلی و آلمانی کوتوله سفیدی را کشف کرده اند که حاوی هیچگونه هیدروژن و هلیوم نیست.
این اکتشاف ستاره شناسان را قادر می سازد روی این هسته ستاره بدون ممانعت گازهای یاد شده مطالعه کنند و اطلاعاتی در زمینه حیات نهادهای ستاره ای در مراحل پایانی حیات، ارائه می دهد.
همچنین این کشف می تواند روش تفکر دانشمندان را در مورد تکامل ستارگان و اتفاقاتی که در زمان مرگ این اجرام ستاره ای روی می دهد، تغییر دهد.
'کپلر دو سوزا الیویرا فیلو' استاد دانشگاه فدرال 'ریو گرانده دو سول' در برزیل که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: ما در یک رویداد نادر، کوتوله سفیدی کشف کردیم که هیچ گونه هلیوم و هیدروزنی ندارد. این ستاره یک آزمایش نادر بصری از سیر تکاملی منتهی به کوتوله های سفید ارائه می دهد.
کوتوله سفید تازه کشف شده به نام داکس (Dox) در فاصله حدود هزار و 200 سال نوری از صورت فلکی اژدها قرار گرفته و اتمسفری دارد که 99.9 درصد آن از اکسیژن تشکیل شده است.
محققان مطمئن نیستند که چرا داکس با سایر ستارگان مرده تفاوت دارد اما چند نظریه در این زمینه ارائه داده اند.
یک احتمال این است که کشش گرانشی یک ستاره نزدیک، ممکن است داکس را از عناصر سبک تر آن مانند هیدروژن و هلیوم، محروم کرده باشد.
احتمال دیگر این است که این ستاره ممکن دارای یک تجمع نهایی از کربن در حال سوختن باشد که حجم زیادی از گازهای در حال سوخت و پلاسما را به فضا پرتاب می کند و عناصر سبک تر را با خود نگاه می دارد.
کشف این کوتوله سفید به عنوان بخشی از پروژه ای صورت گرفت که هدف از آن رسم نقشه کل کیهان با کمک یک تلسکوپ نوری با زاویه دید عریض2.5 متری بود.
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ایندیپندنت، این مطالعه در مجله Science منتشر شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا