ساخت پوست مصنوعی با قابلیت رشد مو

به تازگی محققان ژاپنی در طی اقدامات خود موفق به رشد پوست مصنوعی پیچیده ای شده اند که حتی اجزای خاص پوستی مانند فولیکول های مو و غدد تعریقی را نیز در خود جای داده است.

متخصصان کار ساخت این پوست های مصنوعی را از ابتدا یعنی قبل از تشکیل سلول های پوستی آغاز کردند . آنها برای این کار از سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPS) استفاده کردند که این سلول ها سلول های رشد یافته ای هستند که برای رشد در هر چیزی برنامه ریزی شده اند.

دستیابی به این موفقیت برای دانشمندان فعال در این زمینه بسیار حائز اهمیت بوده است. در چند دهه گذشته دانمشندان موفق به ساخت نمونه آزمایشگاهی از اجزایی مانند کلیه، استخوان، عضله و حتی گوشت شده اند با این حال ساخت بعضی از این اعضا مانند پوست برای آنها کار بسیار دشواری بوده است.

پوست انسان دارای سه لایه مجزا به نام های اپیدرم، درم و هیپودرم است که در هر کدام از این لایه ها اجزایی مانند غدد تعریق و فولیکول های مو قرار دارند. تاکاشی تشوجی به عنوان راهبر این تحقیق در این زمینه اعلام کرده است که پوست های مصنوعی که تا کنون تولید شده اند فاقد اندام های مهمی مانند غدد تعریق و فولیکول های مو بوده اند. در واقع این اندام ها نقش بسیار بزرگی درتعدیل های  پوستی دارند

تسیجو و همکارانش کار ساخت این پوست های مصنوعی را از ابتدا یعنی قبل از تشکیل سلول های پوستی آغاز کردند . آنها برای این کار از سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPS) استفاده کردند. این سلول ها سلول های رشد یافته ای هستند که برای رشد در هر چیزی برنامه ریزی شده اند.

در مرحله بعدی این محققان ژنی به نام Wnt10b را در داخل سلول ها فعال سازی کردند. لازم به ذکر است مه این ژن نقش مهمی در رشد پوست دارد. سپس iPS های کشت داده شده ای که هم اکنون به توده های کوچکی به نام اجسام شبه جنینی تبدیل شده بودند  را به موش ها پیوند زدند. در ابتدا این توده های کوچک در درون بدن موش ها به بافت های پوست تبدیل شدند.

این محققان برای آزمایش پتانسیل پزشکی این بافت ها پوست جدید را از بدن موش ها جدا کرده و آن را به موش های دیگر پیوند زدند. پس از مدتی پوست مصنوعی یاد شده همانند یک پوست طبیعی و در سه لایه شروع به رشد کرد. علاوه بر این، پوست جدید یاد شده می توانست به اعصاب و ماهیچه های اطراف خود نیز متصل شود که این ویژگی در هر پیوند عضوی امری بسیار ضروری تلقی می شود.

محققان مسئول این پروژه درباره مزایای این کشف خود بیان کردند که ساخت این پوشت های مصنوعی علاوه بر این که پیشرفت بسیار بزرگی در علم پزشکی محسوب می شود استفاده از حیوانات در محیط آزمایشگاهی را نیز به حداقل می رساند.

منبع: mentalfloss