کمک به توسعه اقتصاد دانش بنیان با شهرک های فناوری

شهرک های فناوری، محیطی مناسب برای استقرار و حضور حرفه ای کسب و کارهای فناور تولیدی، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع، مشاوران خبره و موسسات پژوهشی و آموزشی است که در تعامل سازنده با یکدیگر به فعالیت­های مرتبط با حوزه تخصصی شهرک اشتغال دارند.
هدف نهایی تأسیس این شهرک ها، ایجاد هم افزایی و تجاری سازی فناوری و تسهیل فرآیند جذب، ارتقا و انتشار آن است به نحوی که تمامی و یا بخش های عمده ای از فعالیت­های تجاری سازی فناوری در این شهرک ها به صورت حرفه ای قابل انجام باشد. 
تحقیق و توسعه، تولید محصولات با فناوری برتر، خدمات آزمایشگاهی، استانداردسازی و همچنین عرضه سایر خدمات از مهم ترین فعالیت های شهرک های فناوری به شمار می آید.
تاریخچه ایجاد شهرک های فناوری در ایران به سال 1374 بر می گردد که در آن سال طرح اولیه تأسیس این شهرک ها به تصویب رسید و چهار سال بعد، کلنگ اولین شهرک فناوری در پردیس تهران به زمین زده شد. پس از گذشت 20 سال، این شهرک فناوری در وضعیت مطلوبی قرار دارد و اغلب شرکت های دانش بنیان مستقر در آن فعال هستند.
بعد از تأسیس اولین شهرک فناوری در ایران، دولت مصوب کرد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تمام استان های کشور این شهرک ها را ایجاد کند.
بر این اساس، موضوع تاسیس شهرک های فناوری در دانشگاه آزاد مطرح و مقرر شد که هر یک از استان ها با توجه به شرایط خود اقدام به تأسیس شهرک فناوری کنند که در نهایت فعالیت های مرتبط تحت عنوان شفا آغاز شد. 

عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تاسیس شهرک های فناوری 
پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص عملکرد این دانشگاه در زمینه راه اندازی شهرک های فناوری نوشت: در حال حاضر اقدامات اولیه تأسیس شهرک های فناوری آزاد (شفا) در تمامی استان های کشور آغاز و عملیات اجرایی تأسیس 15 شهرک شروع شده تا مسیر تبدیل علم به ثروت هموارتر شود. 
از سوی دیگر، امضای بیش از 25 تفاهم نامه با وزارتخانه ها و سازمان ها از جمله وزارت نفت و وزارت صنعت معدن تجارت، زمینه را برای تعامل هرچه بیشتر صنعت و خدمات با دانشگاه آزاد اسلامی فراهم کرده است. 
طرح ایجاد شهرک های فناوری آزاد (شفا) علاوه بر امور علمی و پژوهشی، ارائه خدمات تجاری، صنفی، اداری و مسکونی را نیز در بر می گیرد. 

اجرای طرح شهرک فناوری آزاد در تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی 
به اعتقاد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد شهرک های علمی، فناوری، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان یکی از ضروریات فرآیند تبدیل علم به ثروت است تا فناوران بتوانند در آنجا مستقر شوند و از طریق دسترسی به آزمایشگاه ها، ایده هایشان را به محصول تبدیل کنند. 
دکتر 'حمید میرزاده' با تأکید بر این که در طرح شفا همه فعالیت های یک شهر علمی کوچک پیش بینی شده است، گفت: طرح شهرک فناوری آزاد یک طرح 10ساله است و امیدواریم تا افق سال 1404 دانشگاه آزاد اسلامی دارای 31 شهرک فناوری آزاد باشد. 

اشتغال زایی فارغ التحصیلان، از اهداف شفا 
از جمله اهداف ایجاد شهرک های فناوری، اشتغال زایی متخصصان است و بسیاری از سیاست گذاران از شهرک های فناوری به عنوان بخشی از یک راهبرد اندیشمند و هماهنگ برای توسعه ملی یا منطقه ای یاد می کنند. 
به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه از این راه می تواند توسعه پیدا کرده و یکی از راه های ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان باشد، افزود: در دانشگاه های برتر دنیا به علت ارتباط مستمر با خدمات و صنعت، 75 درصد بودجه آنها از طریق صنعت و خدمات تأمین می شود و تنها 25درصد منابع آنها از محل شهریه به دست می آید. 
به گفته میرزاده، 99 درصد بودجه دانشگاه آزاد اسلامی در 32 سال گذشته وابسته به شهریه بوده است که باید از طریق تقویت کارآفرینی و ارتباط با بخش های صنعت و خدمات، این وابستگی کاهش یابد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا