شبکه ملی اطلاعات زیر ساخت مطمئنی برای اقتصاد مقاومتی خواهد بود

شبکه ملی اطلاعات ظرفیت لازم را برای ' نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی در کشور به منظور توسعه خدمات الکترونیکی' و 'دسترسی به اینترنت' از طریق بستر ارتباطی باند پهن سراسری برای کاربران خانگی، کسب و کارها و دستگاه های اجرایی، فراهم می کند.
بهره گیری از این شبکه با موضوع شبکه ملی اینترنت در کشور در اواخر سال 1384 آغاز شد و در اسفند همان سال، براساس تصمیم هیات دولت مقرر شد که طی سه سال به بهره برداری برسد.
در سال 1385، قرار شد پروژه اینترنت ملی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام شود و سال 1386 نیز برنامه های عملیاتی راه اندازی و بهره برداری اینترنت ملی در سال های 86 تا 88 در هیات وزیران تصویب شد. 
با توجه به الزامات سند چشم انداز بیست ساله در سال 1389، موضوع شبکه ملی اینترنت با نام جدید شبکه ملی اطلاعات به صورت جدی تر مطرح شد، به طوری که کلیات موضوع در ماده 46 برنامه پنجم توسعه مطرح شد.
روح الله مومن نسب یک کارشناس فضای مجازی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، به نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تحت عنوان 'اقتصاد مقاومتی، عمل و اقدام' اشاره کرد و افزود: متولیان باید با تعامل، همکاری و بهره گیری از تمام ظرفیت و توان، این کار مهم را در سال جاری به نتیجه برسانند.
وی با اشاره به این که شبکه ملی اطلاعات زیرساخت مطمئنی برای استقرار اقتصاد مقاومتی فراهم خواهد کرد، اظهار کرد: در صورت راه انداری نشدن این شبکه، زیرساخت مطمئنی وجود نخواهد داشت تا اقتصاد مقاومتی را بر آن بنا کنیم.
مومن نسب تاکید کرد که زیرساخت موضوعات فراوانی مانند اینترنت اشیا و دولت هوشمند، شبکه ملی اطلاعات است و متولیان این حوزه باید اهتمام جدی برای راه اندازی این شبکه داشته باشند.
وی به مزایای شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: دسترسی به اینترنت سالم، سریع و ارزان از جمله مزایای این شبکه است.

شورای عالی فضای مجازی، متولی نظارت و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است
وی بیان کرد: شورای عالی فضای مجازی، متولی نظارت و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است و این کار باید زیر نظر مرکز فضای مجازی کشور انجام شود.
کارشناس فضای مجازی همچنین گفت: شبکه ملی اطلاعات پروژه ملی است و پروژه ملی را یک نهاد و یا وزارتخانه بدون اختیارات کافی نمی تواند به سرانجام مطلوب برساند.
به باور مومن نسب، اگر شورای عالی فضای مجازی در اجرای این موضوع مهم کنار گذاشته شود و یک وزارتخانه بخواهد به تنهایی این کار را انجام دهد دچار مشکلاتی خواهیم شد و اتفاق مثبتی در این حوزه رخ نمی دهد.
وی بیان کرد: شورای عالی فضای مجازی باید پس از تصویب طرح، اقدام به تقسیم کار مناسب برای راه اندازی این شبکه کند که بخشی از این کار به عهده وزارت ارتباطات است. به هر حال، اگر می خواهیم شبکه ملی اطلاعات را در کشور راه اندازی شود، باید از همکاری، تعامل و ظرفیت همه دستگاه ها و نهادی تاثیر گذار بهره ببریم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا