مولکولی که از متاستاز سرطان ریه و سینه جلوگیری می کند

محققان کالج امپریال لندن، در مقاله ای اعلام کردند که یافته های این پژوهش تازه می تواند به دانشمندان کمک کند تا راه هایی را برای جلوگیری از گسترش سرطان به سایر نقاط بدن بیابند و یا قابلیت سرطان را برای سرایت به نقاط مختلف بدن برآورد کنند.
در هنگام رشد تومور، سلول های سرطانی می توانند از منبع اصلی جدا شده و توسط دستگاه گردش خون یا دستگاه لنفاوی به سایر نقاط بدن سرایت کنند. این روش گسترش سرطان، متاستاز نام دارد.
محققان با آزمایش سلول های سرطانی سینه و ریه، ژنی به نام MARK4 را شناسایی کردند که به سلول سرطانی این قابلیت را می دهد که از تومور اصلی جدا شده و در بدن به حرکت درآید. این سلول ها می تواند با گردش خون یا دستگاه لنفاوی به مغز یا کبد سرایت کنند.
دکتر جاستین استبینگ، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله که در دانشکده جراحی و سرطان کالج امپریال تدریس می کند، با بیان این که درمان سرطان پس از انتشار سلول های سرطانی در بدن بسیار سخت است، ادامه داد: میزان توانایی گسترش سرطان در بدن تاثیر بسزایی در چشم انداز بقای بیمار دارد. هر چند در حال حاضر ما در مورد نحوه و چرایی گسترش تنها برخی از سرطان ها در بدن چیز زیادی نمی دانیم، اما این تحقیق می تواند کمک بزرگی به فهم این فرآیند کند.
البته دانشمندان هنوز نمی دانند که چطور پروتئین موجود در ژن MARK4 این قابلیت را به سلول های سرطانی می دهد. یک نظریه این است که این پروتئین «داربست»های سلولی را شل می کند و به این ترتیب سلول سرطانی آزاد می شود.
محققان همچنین دریافتند که مولکولی به نام miR-515-5p می تواند جلوی فعالیت ژن مولد پروتیین MARK4 را بگیرد و آن را از کار بیاندازد. از کار افتادن این پروتئین به معنای جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی است. پس از تایید این نظریه روی موش های آزمایشگاهی، محققان موفق شدند که رابطه معکوس این دو را هم در سلول های سرطانی انسانی نشان دهند. آمارها می گوید که بیمارانی که میزان پروتئین MARK4 در آنها زیاد و میزان اندکی miR-515-5p داشتند، کمتر از بقیه شانس درمان سرطان را داشته اند.
به گزارش ایرنا از سایت خبری ساینس دیلی، در حال حاضر محققان به دنبال این هستند که دارویی بسازند تا ژن MARK4 و یا مولکول غیرفعال کننده آن را هدف بگیرد. همینطور آنها می خواهند بفهمند که آیا با استفاده از مشخصات این ژن می توان فهمید که سرطان در بدن بیمار گسترش پیدا خواهد کرد یا نه.