استفاده از سیمان برای محافظت از ترکیبات آلوده به رادیواکتیو

به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، یکی از چالش های نیروگاه های هسته ای، اطمینان از نبود نشت پساب ها است؛ معمولا برای محدود کردن ترکیبات رادیواکتیو در پساب ها یا رآکتورها، از بتن استفاده می شود بنابراین برای محققان بسیار مهم است که درک صحیحی از پایداری شیمیایی و ساختاری بتن های حاوی رادیواکتیو به دست آورند.
محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با همکاری پژوهشگرانی از موسسه ملی تحقیقات فرانسه (CNRS) برای اولین بار نشان دادند که سیمان ماده مناسبی برای ذخیره پساب های آلوده به مواد رادیواکتیو حاصل واکنش جوش هسته ای است.
نتایج این پروژه برای بهبود فرآیند ذخیره سازی پساب ها در صورتی که نشت رادیواکتیوها مانند فاجعه فوکوشیما در سال 2011 اتفاق بیافتد، مناسب است.
همچنین این نتایج برای زمانی که لازم است یک نیروگاه هسته ای تخریب شود نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد زیرا زمانی که نیروگاه از شبکه برق جدا می شود، همچنان پسماند هسته ای وجود دارد.
این پروژه در مطالعه نانومقیاس نشان داد که می توان از سیمان برای محافظت از این هسته ها استفاده کرد. بنابراین، امکان ذخیره سازی مواد آلوده به رادیواکتیو برای طولانی مدت توسط سیمان وجود دارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا