صله رحم یکی از عوامل شادمانی است

خیلی کم پیش می آید که کسی از کنارت بگذرد و به رویت لبخند بزند. مهم نیست این افراد از کدام قشر و گروه باشند و با چه موقعیت اجتماعی باشند به هر حال شاد نیستند، این در حالیست که بسیاری از مطالعات آماری نشان داده است که افراد شاد زندگی سالمتر و عمر طولانی‌تری دارند.

بر اساس تحقیقات موسسه گالوپ، دانمارک در میان کشورهای دنیا شادترین کشور جهان شناخته شده و به گفته کارشناسان سلامت، الگوی زندگی در این کشور برای شاد زیستن بسیار موثر است.

از آنجاکه شادی از شاخصه‌های رفاه اجتماعی است واضح است که افراد شاد زندگی طولانی‌تر و سالمتری دارند. نکته مهمتر این است که احساس خوشایند در زندگی چیزی است که بدون تاثیر جامعه و ژنتیک نیز به دست می‌آید.

از آنجاکه شادی از شاخصه‌های رفاه اجتماعی است واضح است که افراد شاد زندگی طولانی‌تر و سالمتری دارند.

آنچه که جای نگرانی دارد این است که بنا بر ‌نظر روانپزشکان و کارشناسان اکثر مردم ایران ناشادند در حالی که در کشورهای حتی بسیار فقیرتر از نظر اقتصادی که شاید قابل مقایسه با ایران نباشند هم شادی در تمام جوانب زندگی، خودش را نشان می‌دهد.

جامعه ايراني از بسترها و بنيان هاي لازم براي ابراز شادماني به ويژه به شکل گروهي و همگاني برخوردار نيست و علاوه بر اين نيز شيوه هاي شناخته شده و تعريف شده کمتري براي شادماني هاي همگاني در کشور وجود دارد. اين در حالي است که بي گمان شاد بودن يکي از شاخصه ها و بنيان هاي زندگي مطلوب در هر گروه و جامعه اي به شمار مي رود و به عبارت ديگر هر قدر مردمي شادتر باشد توان و پتانسيل بيشتري براي تلاش و حرکت به جلو دارند.

سیما فردوسی روان‌شناس و استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به اینکه عوامل متعددی برای شاد نبودن ایرانی ها وجود دارد گفت: به نظر می رسد بهتر باشد از برشمردن این دلایل صرفنظر کرده و به دنبال ارائه راهکاری برای برطرف کردن این حس ناخوشایند افسردگی در افراد باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به فرا رسیدن عید نوروز به نظر می رسد بهترین راه حل برای ایجاد حس شادمانی در افراد تاکید بر صله رحم باشد.

فردوسی در رابطه با فواید صله رحم و تاثیر آن بر شادمانی افراد گفت: صله رحم از توصیه‌های موکد دین اسلام است که با انجام آن علاوه بر آنکه افراد به همدیگر نزدیک شده و از حال هم باخبر می‌شوند بلکه بر سلامت روانی ما تأثیر بسیار مثبتی باقی می‌گذارد.

وی تصریح کرد: طی تحقیقات انجام شده مشخص شده که افراد برخی از مناطق جغرافیایی از سلامت روانی بهتری برخوردار بوده که با بررسی علت آن، مشخص شد روابط سالم تأثیر بسزایی در سلامت روانی آنها داشته است.

فردوسی اظهار کرد: یکی از نیازهای عاطفی اجتماعی انسان‌ها، برخورداری از حمایت‌ها، کمک‌ها و پشتیبانی‌های عاطفی است که این نیازها می‌تواند با انجام صله رحم تأمین شود. در گذشته بر اثر رفت و آمدها ازدواج‌های سالم‌تری انجام می‌شد، اما متأسفانه در حال حاضر با ورود به دنیای مجازی افراد همدیگر را به خوبی نشناخته و انتخاب افراد برای ازدواج صحیح نیست زیرا معیارها سطحی است و همین امر سبب بروز نارضایتی و به دنبال آن افسردگی در افراد می شود.

وی افزود: با رفت و آمدها، ارتباط رو در رو و چهره به چهره افراد همدیگر را بهتر شناخته و احتمال ازدواج هم بیشتر می‌شود. علاوه بر این، با برقراری ارتباط سالم بین کودکان بر اثر صله رحم، رشد اجتماعی آنها هم به مراتب بیشتر می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تأثیر صله رحم بر تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها تأثیر مثبت و سازنده‌ای باقی خواهد گذاشت و سبب شادی ما می‌شود. بنابراین بهتر است در تعطیلات نوروز از این کار پسندیده غافل نشده و با خودمان عهد ببندیم برای شادمانی بیشتر این مهم را در طول سال هم در برنامه هایمان قرار دهیم.

وی تاکید کرد: چراکه، صله رحم حس تنهایی در افراد را مهار کرده و موجب شادی و سلامت روح و روان آنها می شود این در حالیست که زمانی که فرد احساس تنهایی و بی کسی کند شادی از بین می رود و آن موقع است که باید منتظر بروز اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی در افراد باشیم.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا