بازنگری سند ملی زیست فناوری بر اساس پیشرفت های کشور

دکتر سیروس زینلی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه آخرین نسخه این سند در سال 1383 تصویب شد و قرار بود که این برنامه 10 ساله باشد، افزود: از طرف دیگر از آن زمان تاکنون پیشرفت های زیادی در حوزه ژنتیک و زیست فناوری در کشور حاصل شده است بنابراین لزوم بازنگری و به روز شدن این سند در حال حاضر بیش از پیش نمایان است. 
وی توضیح داد:همچنین برنامه ها و موفقیت های محقق شده در حوزه زیست فناوری فراتر از برنامه های سند ملی زیست فناوری است، بنابراین در برخی زمینه ها ضعف های زیادی در این سند وجود دارد که نیاز به بازنگری آن را ضروری کرده است. 
زینلی ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس شرایط جهانی و شرایط کشور، سند چشم انداز بیست ساله و قوانین و مقرراتی که در سال های اخیر وضع شده مانند قانون شرکت های دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی و موارد مشابه، لازم است با برنامه حساب شده تری روند پیشرفت دنبال شود.
رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران اظهار کرد: موانعی نیز در روند پیشرفت های ژنتیکی در کشور وجود داشته که برای رفع این موانع، در این سند مواردی دیده شده است؛ به عنوان نمونه در زمینه گیاهان و محصولات تراریخته پیشرفت های زیادی در کشور حاصل شده است اما مطالب زیادی در مقابله با این اقدامات مطرح می شود که این سند سعی می کند این موانع را بر سر راه پیشرفت کشور در این زمینه بردارد. 
زینلی گفت: بنابراین در این سند در خصوص گیاهان و محصولات تراریخته چارچوبی درنظرگرفته و وظایف سازمان ها تعریف شده است. 
وی با یادآوری اینکه با توجه به این موارد و پیشرفت های حاصل شده در کشور در زمینه زیست فناوری، لزوم بازنگری در این سند بیش از پیش نمایان است، افزود: از این رو جلسات متعددی بر اساس مواردی که در این سند مطرح شده، در ستاد توسعه زیست فناوری در حال برگزاری است. 
زینلی اظهار کرد: این جلسات در ابعاد مختلف زیست فناوری و رفع ضعف هایی که در این زمینه وجود دارد، برگزار می شود؛ البته در زمینه رفع ضعف ها و مواردی که در رابطه با وزارت بهداشت بوده، پیشرفت های خوبی صورت گرفته اما در بخش های دیگر مانند صنایع، نفت و کشاورزی ضعف هایی وجود دارد که در این سند به آنها نیز توجه شده است. 
وی گفت: با توجه به اینکه یکی از اساسی ترین راه های رفع مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه کشور، توجه به مسائل دانش بنیان است، ستاد توسعه زیست فناوری درحال حاضر منطقی تر و جدی تر برنامه های موجود در این زمینه را پیگیری می کند. 
زینلی ادامه داد: در زمینه سلول های بنیادی نیز اقدامات زیادی در حال انجام است اما از آنجایی که به طور کلی این مبحث در دنیا و در کشور ما نوپا است، توجهات بیشتر معطوف به حوزه زیست فناوری است که در دنیا قدمت بیشتری دارد و در کشور ما نیز موفقیت های زیادی در زمینه آن حاصل شده است. 
وی افزود: سند ملی زیست فناوری یکی از اجزایی است که راه را در این زمینه هموار می کند البته در بخش های مرتبط دیگر نیز باید مدیریت لازم صورت گیرد تا مجموعه این اقدامات بتواند زمینه را برای بهره بیشتر کشور در حوزه زیست فناوری فراهم کند. 
زینلی خاطر نشان کرد: بررسی موارد بازنگری سند ملی زیست فناوری در شورای انقلاب فرهنگی صورت می گیرد؛ البته ایراداتی به آن وارد شده است که پس از رفع آنها در نهایت در این شورا به تصویب خواهد رسید.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا