تحول بخش انرژی در سایه انقلاب دیجیتالی

در قلب اقتصاد کلان و چشم‌انداز ژئوسیاسی جهانی، نوعی پارادوکس اساسی وجود دارد و آن این که اقتصاد در حال جهانی‌ترشدن و سیاست در حال محلی‌ترشدن است. به طور مثال، تاثیر کندشدن اقتصاد چین در حال اثرگذاری بر کشورهای صادرکننده کالاست و در سطح سیاسی نیز، دنیا شاهد واکنش سیاسی محلی بیشتر به نگرانی‌های ژئوسیاسی کنونی است.

تمایل برای استقلال زیرمنطقه‌ای بیشتر و کاهش اعتماد به نهادهای جهانی، همگی به روند سیاسی رو به محلی‌شدن بیشتر اشاره می‌کنند.

دنیای امروز احساس عدم اطمینان و بی‌ثباتی ایجاد می‌کند اما یک روند روشن است و آن این که سرعت و مقیاس انقلاب دیجیتالی در حال تاثیرگذاشتن بر صنایع چندگانه است. رویکرد دیجیتالی توسط ترکیبی از فناوری‌های سیار، تحلیلی و ابر الکترونیکی گرفته تا حسگرهای ارزان‌قیمت هدایت می‌شود.

این فناوری‌ها به همراه یکدیگر، داده و هوش مصنوعی را در مرکز مدل‌های جدید اقتصادی قرار داده‌اند. صنایع، شرکت‌ها و رهبران تجاری با دنیایی دست و پنجه نرم می‌کنند که پیچیده‌تر و بی‌ثبات‌تر شده با این حال نیازمند مهارت، سرعت و صلاحیت دیجیتالی بیشتر است.

دیجیتالی‌شدن انرژی

روندهای مختلف در حال تاثیرگذاری بر روی بخش انرژی است و تمرکز بیشتر این بخش بر روی پویایی بهای نفت در حوزه عرضه و تقاضا و همچنین مضامین  آن برای کارآیی سرمایه است. تولید بالا و ادامه‌دار نفت، ذخایر نفت خام را در بخش‌های مختلف دنیا افزایش داده و تولیدکنندگان را مجبور کرده نگاه ویژه‌ای به تولید و بهره‌وری سرمایه داشته باشند.

دیجیتال همچنین در بخش خصوصی به شیوه‌های مختلف بر عرضه و تقاضا تاثیرمی‌گذارد و در این میان،  چهار روند وجود دارند که به طور مداوم در تمامی بازارها ایفای نقش می‌کنند. الگوهای در حال تغییر مصرف، شیوه‌های جدید بهینه‌سازی سرمایه، شراکت‌های بین صنعتی و استفاده بیشتر از پلت‎‌فرم‌های صنعتی این چهار روند هستند.

دنیای آنلاین در حال تغییردادن مصرف است و  مالکیت کمتر و پرداخت به ازای استفاده از نمونه‌های این تغییر هستند. در شهرها خودروها به صورت ساعتی اجاره می‌شوند و هم‌اکنون مدل‌های جدید بیمه مبتنی بر زمان واقعی هستند؛ خودروها در حال تبدیل‌شدن به پلت‌فرم‌های داده با قابلیت خودتشخیصی، راهبری ماهواره‌ای، سیستم‌های سرگرمی و برقراری ارتباط با زیرساخت اساسی و سیستم‌های ترافیکی هستند و هدف از این توانایی‌ها کاهش ترافیک شهری است.

بخش اعظم این تغییر توسط ابزارهای ارتباطاتی علمی می‌شود و این ابزارها می‌‍توانند اطلاعات را در زمان واقعی ارائه دهند. در واقع این ترکیب داده بلادرنگ و تحلیل است که موجب می‌شود سرمایه‌ها به صورت کارآمدتری بهینه شوند.

این رویکرد برای بهینه‌کردن موتورهای موجود در ناوگان هواپیماها، مدیریت کردن عملکرد آسانسورها در ساختمان‌های اداری، ارتقادادن شفافیت زنجیره‌های عرضه دیجیتالی و فیزیکی جهانی اعمال می‌شود.

چون سازمان‌های بزرگ و نوپا پی برده‌اند که به مهارت‌های دیجیتالی بیشتر در نیروی کارشان نیاز دارند، شراکت‌‌های صنعتی جدید  در حال شکل‌گیری هستند. دانشمندان داده و مهندسان، نیروهای ماهر و مهمی هستند که با فشرده‌شدن داده در دنیای امروز، به شدت مورد نیاز هستند.

انرژی، صنعتی با مسیر سرمایه بلندمدت است و حس‌کردن تغییرات در آن نیازمند زمان است. 

فناورهای دیجیتالی از دست رفتن مهارت‌های مهم در نیروی کار را بخش انرژی جبران می‌کنند. رشد ابزارهای پوشیدنی به کارکنان ماهر کمک می‌کند با تجهیزات پیچیده کار کنند و این امر را با راهنمایی‌کردن انسان‌ها از طریق فرآیندهای تکنیکی انجام می‌دهند. این در حالی است که مواد جدید آنلاین و قابل آموزش به بازمهارتی شدن سریع و فوق‌مهارتی‌شدن کارکنان کمک می‌کنند.

با شکل‌گیری کنسرسیوم‌های جدید و ارائه خدمات یکپارچه‌شده پرداخت در قبال استفاده، دیجیتال مرزهای صنعتی را در هم شکسته است. به طور مثال، یک شرکت تله‌کام هم‌اکنون می‌تواند یک ارائه‌دهنده تله‌کام باشد و همچنین بخشی از کنسرسیومهای مختلفی باشد که راهکارهای انرژی، خودکارشدن و مراقبت‌های بهداشتی را ارائه می‌دهد.

فرصت‌های بزرگ در راهند

انرژی، صنعتی با مسیر سرمایه بلندمدت است و حس‌کردن تغییرات در آن نیازمند زمان است. تاثیرات بهای نفت پایین‌تر و سرعت دیجیتال در حال متحول‌کردن زنجیره ارزش انرژی است. حوزه عرضه این صنعت، تحت تاثیر توانایی اجرایی‌کردن مدیریت بلادرنگ و از راه دور سرمایه و همچنین بسط‌دادن کارآیی عملیاتی سرمایه است و این امر به دلیل رشد منابع تجدیدپذیر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در حوزه تقاضا، به دلیل افزایش جمعیت، الگوهای در حال تغییر مصرف، تقاضای بلندمدت برای انرژی را تغییر نخواهد داد اما الگوهای تقاضا را تغییر خواهد داد. دیجیتال هم نشان‌دهنده فرصت و هم چالش است و می‌تواند سرمایه و کارآیی نیروی کار را ارتقا دهد، بهره‌وری سرمایه را ارتقا دهد، کارکنان را فوق مهارتی کند و از طریق قابلیت پیش‌بینی و امنیت بیشتر انرژی، مزیت‌های اجتماعی ایجاد کند.

اما در این میان چالش‌هایی نیز وجود دارد و آن این که مهارت‌های جدید مورد نیاز هستند و امنیت داده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پویایی صنعت انرژی کماکان توسط عرضه و تقاضا شکل خواهد گرفت اما دیجیتال، کاتالیزگری قدرتمند برای شرکت‌هایی است که می‌توانند قابلیت‌های آن را مهار کنند.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا