شادترین کشور روی زمین کدام است؟

سوییس پیش‌تر عنوان شادترین کشور جهان را در اختیار داشت.

این نخستین بار نیست که دانمارک در صدر جدول شادترین کشورهای "شبکه راهکارهای توسعه پایدار سازمان ملل" (SDSN) قرار می‌گیرد. این کشور در سال 2013 نیز در دومین گزارش شادی دنیا که توسط SDSN منتشر شد، رده نخست را از آن خود کرد اما در گزارشی که در سال 2015 منتشر شد، در رده سوم قرار گرفت.

در این گزارش سطوح شادی با بررسی متغیرهایی مانند درآمد ناخالص ملی، سال‌های سالم عمر، آزادی اجتماعی و نبود فساد ارزیابی می‌شود.

با این حال، در گزارش سال جاری میلادی، محققان مولفه جدیدی را مد نظر قرار دادند؛ در واقع، آن‌ها تصمیم گرفتند نه تنها چگونگی شادبودن مردم را در نظر بگیرند، بلکه این موضوع را بررسی کنند که شادی چگونه در میان اشخاص به طور نامساوی توزیع شده است.

ایالات متحده طی سال‌های گذشته ثروتمندتر شده اما ملت آن شادتر نشده است

به عبارت دیگر، برای نخستین بار، آن‌ها این نکته را مد نظر قرار دادند که چگونه نابرابری بر سطوح رفاه ملی تاثیر می‌گذارد. محققان دریافتند شادترین کشورها برابرترین کشورها بودند، بدین معنا که توزیع رفاه در میان جمعیت آن‌ها به عادلانه‌ترین روش انجام شده است.

گزارش امسال شادی را در سال‌های 2013، 2014 و 2015 در بیش از 150 کشور بررسی کرده است. یافته‌های جدید نشان می‌دهد زمانی که کشورها رشد اقتصادی را دنبال می‌کنند در حالی که شرایط اجتماعی یا محیطی آن‌ها وخیم‌تر می‌شود، این موضوع بر رفاه کلی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

کارشناسان در این مورد ایالات متحده را مثال می‌زنند که طی سال‌ها ثروتمندتر شده اما ملت آن شادتر نشده است. امریکا در رتبه‌بندی امسال در رده سیزدهم جای دارد و از سال 2007، افتی جزئی را در شادی ملتش تجربه کرده است.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا