ناامن ترین جاده های کشور را بشناسیم

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان هلال احمر برخی از جاده های کشور خطرناک بوده و دقت بیشتری را در رانندگی می طلبد.

برای اینکه تابستان و سفرهای تابستانی با خاطره خوشی همراه باشد و مانند هر سال شاهد آمار تاسف بار تلفات جاده ای ناشی از بی احتیاطی رانندگان، نبود ایمنی در جاده ها و خودروها نباشیم، لازم است علاوه بر تامین امنیت جاده و راه و خودرو، رانندگان دقت بیشتری در رانندگی مبذول دارند. در این میان به نظر می رسد معرفی برخی از جاده های پرخطر و ویژگی های آنان خالی از لطف نباشد.

بر آمار رسمی سازمان هلال احمر جاده های استان های اصفهان، مازندران و خراسان رضوی ناامن ترین جاده های نوروزی در کشور در سال های گذشته شناخته شده اند.

جاده های یکنواخت اصفهان

جاده اصفهان کفی و یکنواخت است و تردد خودروهای ناهمگون مانند کامیون و خودروی سواری در آن زیاد است و می‌طلبد جاده‌های تردد خودروهای سنگین و سبک با احداث اتوبان‌های مجزا تفکیک شود.

ضمن اینکه از رانندگان خودروهای سنگین نیز انتظار می رود در ایام نوروز که حجم رفت و آمد زیاد است، با رعایت مقررات و همچنین وضعیت رانندگی مطلوب‌تر از وقوع حوادث ناگوار بکاهند.

جاده های مارپیچ مازندارن

جاده مازندران نیز به‌دلیل مارپیچ بودن و دوباند نبودن آن در برخی مسیرها خطرناک است. از این رو، باید رانندگان از نظر حفظ سرعت مطمئنه رعایت‌های لازم را داشته باشند، از جمله اینکه سرعت مطمئنه در جاده‌ها منوط به نوع جاده و آب و هوا است و باید رانندگان با سرعت مطمئنه در این جاده‌ها رانندگی کنند، به‌خصوص آنکه وقتی راننده چنین جاده‌هایی را آشنایی ندارد سرعت مطمئنه بهترین احتیاط به حساب می‌آید.

جاده های خسته کننده خراسان رضوی و فارس

این جاده نیز جزو جاده‌های یک‌نواخت و خسته کننده است که تردد در آن بسیار صورت می‌پذیرد و می‌طلبد رانندگان هر دو ساعت با توقف خودرو استراحت کوتاهی داشته باشند. کارشناسان توصیه می کنند در این جاده رانندگان به‌مدت طولانی رانندگی نکنند تا دچار خواب‌آلودگی نشوند.

جاده اسالم به خلخال در معرض خطر

جاده ٧٠ کیلومتری اسالم به خلخال را به این دلیل محور سخت‌گذر می‌گویند چون سه‌هزارو ٣٠٠ متر از سطح دریا بالاتر است و برای همین بیشتر ماه‌های سال، این جاده در معرض ریزش کوه و جاری‌شدن سیل قرار دارد. محور اسالم به خلخال، راه پیچ‌درپیچی در دامنه‌های سبز کوهستان است؛ جایی بکر و سبز که بیشتر نقاطش را مه پوشانده، وجود مه زیاد در این منطقه، دید راننده‌ها را خیلی کم و محدود می‌کند و همین دید کم، باعث می‌شود خیلی از راننده‌ها پرتگاه جلو خود را نبینند و به ته دره سقوط کنند. با وجود اینکه راه‌داران سعی می‌کنند این جاده را از هر نظر برای رانندگی مساعد کنند، اما بازهم زیرساخت نامناسب جاده، پیچ‌های خطرناک و خطای انسانی، احتمال تصادف را در جاده اسالم به خلخال بالا می‌برد و باید رانندگان کاملا هوشیار باشند.

ظرفیت جاده هراز تحمل تردد بالا را ندارد

بر اساس آمار، جاده هراز در روزهای نوروز میزبان چهار ‌میلیون مسافر است. حجم زیاد تردد در کنار ظرفیت کم جاده، گاهی موجب به‌وجودآمدن ترافیک‌های بسیار طولانی می‌شود، با اینکه امروزه نیمی از این جاده چهاربانده شده اما، جاده‌ای ناامن بوده و بخشی از این ناامنی، علاوه بر عوامل انسانی، به زیرساخت‌های آن برمی‌گردد. علاوه بر این سوانح جاده‌ای، آلودگی هوای داخل تونل‌های جاده هراز هم بسیار بیشتر از استانداردهاست و خطراتی را برای ترددکنندگان ایجاد می‌کند.

حیرانی در گردنه حیران

گردنه حیران، مسیر ارتباطی آستارا و اردبیل ‌است. این گردنه در بیشتر زمان‌ها زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاه است. با وجود این، این گردنه چندان مرتفع نیست و ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح آب‌های آزاد فقط حدود هزارو ٥٠٠ متر است. هرساله حوادث و تصادفات مرگ‌باری که در این گردنه به خاطر پیچ‌های خطرناک، مه دائمی، سرعت‌های غیرمجاز و سبقت‌های بی‌موقع اتفاق می‌افتد، جان بسیاری از مسافران را در معرض خطر قرار می‌دهد.

برف در محور کیاسر

محور کیاسر تنها محور اصلی است که ساری را به سمنان متصل می‌کند. مهم‌ترین خطری که در جاده کیاسر مردم را تهدید می‌کند، برف است. برف سنگین در کیاسر باعث بروز حوادث جبران‌ناپذیری می‌شود. شرایط جاده به‌گونه‌ای است که یا تصادف نمی‌شود یا اگر تصادف شد، خیلی سنگین است.

زیرساخت نامناسب محور زنجان – میانه

عمده‌ترین خطری که راننده‌ها را در این منطقه تهدید می‌کند، ورودی آذربایجان است؛ دقیقا ورودی شمال غربی محور زنجان-میانه. زیرساخت این جاده چندان مناسب نبوده و سربالایی و سرپایینی زیادی دارد.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا