نیاز سالانه 1000 میلیارد تومان برای کاهش 0.5 درصدی پرت آب

حمیدرضا تشیعی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم رعایت الگوی مصرف آب، اظهار کرد: با وجود اینکه جامعه تصور می کند میزان بارش های امسال خوب بوده اما متاسفانه نسبت به بلندمدت، وضعیت بارش ها مناسب نیست. از طرف دیگر حدود 50 درصد حجم سدهای کشور خالی است. پیش بینی ها حکایت از این دارد که درجه حرارت در تابستان آینده حداقل یک درجه افزایش یابد و با پیک های گرمایی و مصرف رو به رو باشیم. هم اکنون در شهرهایی مثل کرمان، مشهد، بوشهر و شیراز نگرانی برای وقوع تنش آبی وجود دارد.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: ضرورت توجه جدی مردم به رعایت الگوی مصرف آب اکیدا توصیه می شود. برای اینکه دچار قطعی و کاهش فشار در دوره پیک مصرف نشویم باید حداقل 20 درصد در مصارفمان صرفه جویی کنیم.

وی تصریح کرد: در روزهای پایانی سال مصرف آب افزایش پیدا می کند و بعد از آن هم با افزایش گرما، مصرف بیشتر می شود. اما با رعایت صرفه جویی می توان به حفظ و ذخیره سازی آب برای گذر از پیک گرمایی تابستان سال 95 کمک کرد. به هرحال موضوع تامین آب شرب مستقیما با سلامت مردم ارتباط دارد لذا مردم باید در راستای حفظ سلامت خودشان همکاری کنند.

تشیعی با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی در مورد بارندگی ماه های باقی مانده از سال آبی جاری، گفت: پیش بینی میزان بارندگی در خوشبینانه ترین حالت، در حد نرمال است. ما حداقل 14 سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنیم. میانگین بارندگی از 250 میلی متر به حدود 205 میلی متر رسیده است و وضعیت منابع تجدیدشونده مطلوب نیست. با وجود خشکسالی های چند سال اخیر، شاهد رشد جمعیت و گسترش نامتوازن جمعیت شهرها هستیم. علاوه بر این، مشکلاتی در زمینه آلودگی منابع آب و مسایل زیست محیطی هم مزید بر علت شده است. این شرایط، دورنمای خوشبینانه ای در زمینه تامین منابع آب شرب در کشور ترسیم نمی کند. لذا توجه جدی به مقوله آب اجتناب ناپذیر است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پاسخ به این پرسش که برنامه وزارت نیرو برای کاهش سرانه مصرف آب چیست؟ اظهار کرد: کاهش سرانه آب و رعایت الگوی مصرف در گروی سه اقدام است؛ اقدامات فنی، اقدامات قانونی و تعرفه ای و اقدامات فرهنگی. در بخش اقدامات فنی، برنامه دقیق و منسجمی در کشور داریم که از طریق Zoneبندی شبکه ها، مدیریت فشار به ویژه در شبکه های توزیع آب، کاهش پرت آب و نیز اصلاح و بازسازی شبکه های توزیع آب، بهره گیری از تجهیزات کاهنده مصرف در اماکن عمومی، ادارات و مدارس بتوانیم در جهت کاهش مصرف آب حرکت کنیم. ما در سال گذشته توانستیم متوسط سرانه مصرف را 198 لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر کاهش دهیم.

اقدامات تعرفه ای و قانونی شامل برخورد با مشترکان پرمصرف و نیز اصلاح تعرفه برای واقعی شدن قیمت آب است. متاسفانه این تعرفه تا الان واقعی نشده است و آب در سبد خانوار یکی از ارزانترین کالاهاست

وی خاطرنشان کرد: اقدامات تعرفه ای و قانونی شامل برخورد با مشترکان پرمصرف و نیز اصلاح تعرفه برای واقعی شدن قیمت آب است. متاسفانه این تعرفه تا الان واقعی نشده است و آب در سبد خانوار یکی از ارزانترین کالاهاست. ازطرف دیگر، آب کالایی است که قابل تولید و واردات به کشور نیست و در عین حال سلامت جامعه هم در گروی تامین آن است. اصلاح تعرفه یکی از ابزارهایی است که به ما در بحث مدیریت منابع آب کمک می کند.

تشیعی ادامه داد: در کنار این دو عامل، بحث فرهنگسازی قرار دارد. بایستی تمام ارگان های فرهنگی و رسانه ای کشور در راستای تغییر رفتار مصرفی مردم کمک کنند. اگر این سه عامل در کنار هم محقق شود، امکان موفقیت در بحث مدیریت مصرف فراهم می شود.

وی در پایان یادآور شد: وزارت نیرو در بخش اقدامات فنی تمام تلاش خود را می کند البته با کمبود شدید اعتبارات مواجه هستیم. ما سالانه به 1000 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم 0.5 درصد پرت آب را کاهش دهیم. دستگاه های متولی مربوطه نیز باید به کمک وزارت نیرو بیایند تا دو عامل دیگر محقق شود. 

 

گفت و گو: سید احمد طبایی   

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا