ناسا درصدد آتش افروزی در فضا است

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی دیلی میل، ناسا اجرای این طرح را برای انجام ماموریت های آتی به اعماق فضا حیاتی اعلام کرده است.این آزمایش روز 22 مارس (سوم فروردین 95) بعد از جدا شدن فضاپیمای باری سیگنوس ( Cygnus) از ایستگاه بین المللی فضایی و رسیدن به یک «فاصله امن» صورت خواهد گرفت.

سپس یک جعبه مهر و موم شده حاوی پشم شیشه در قسمتی از فضاپیما آتش خواهد گرفت.بنا بر اعلام ناسا، درک چگونگی گسترش آتش در محیط بی وزنی برای امنیت فضانوردانی که در فضا زندگی و کار می کنند، حیاتی است.
گرچه ناسا پیش از این مطالعاتی را در این زمینه در داخل شاتل فضایی و ایستگاه بین المللی فضایی انجام داده بود، اما مخاطراتی که متوجه خدمه می شد، باعث شد که این آزمایش ها از لحاظ اندازه و میدان محدود باشند.
هدف از سری جدید آزمایش ها که «سافیر» Saffire نامیده می شود، دستیابی به درکی بهتر از آتش گرفتن در حالت بی وزنی در یک مقیاس بزرگتر است.
گری راف مدیر طرح سافیر می گوید: آتش گرفتن فضاپیما یکی از بزرگترین نگرانی های ناسا و جامعه بین المللی اکتشافات فضایی، در خصوص ایمنی خدمه است.
در طرح آزمایشات سافیر شعله های آتش بسیار بزرگتر از آزمایشات قبلی خواهد بود و روش گسترش آتش در طیف وسیعی از مواد قابل احتراق بررسی خواهد شد.
همچنین از آنجا که این آزمایش ها به دور از ایستگاه بین المللی فضایی انجام می شود، خطری فضانوردان مقیم این ایستگاه را تهدید نخواهد کرد.
هر یک از آزمایش های طرح سافیر از راه دور و در داخل یک مودول 3 در 5 فوت که به دو محفظه تقسیم می شوند، انجام خواهد شد.
یک طرف این مودول یک محفظه هوایی قرار دارد که شامل حسگرها، دوربین های فیلم برداری با کیفیت بالا و تجهیزات پردازش سیگنال می شود و طرف دیگر آن، شامل سخت افزار مورد نیاز برای برافروختن یک شعله بزرگ و سوزاندن پارچه و مواد در داخل آن است.
در جریان این آزمایش ها، در سافیر 1 و 2 یک تکه بزرگ پارچه 16 در 37 اینچی که ترکیبی از پشم شیشه و پنبه است، سوزانده خواهند شد.
در سافیر 2 ، ترکیبی از 9 نمونه ماده مختلف به آتش که به طور معمول در ایستگاه فضایی استفاده می شوند، به آتش کشیده می شود.
هدف از این آزمایشات بررسی این موضوع است که اگر شعله های در مقیاس بسیار بزرگتر در ایستگاه بین المللی فضایی رخ دهد، چه اتفاقی خواهد افتاد.
انجام این آزمایشات تنها چند ساعت طول می کشد اما سیگنوس برای اطمینان از ارسال کامل اطلاعات به گروه علمیات سافیر بر روی زمین، تا هفت روز در فضا می ماند.
در نهایت، سیگنوس در بازگشت و به محض ورود مجدد به اتمسفر زمین نابود خواهد شد.